Dagens Transport & Logistik 1
Per-Olov Arnäs, ansvarig för logistikstrategi på
Einride, talade på temat ”Elektrifiering och automatisering - slutet på 100 år av förenkling”. BILD: EINRIDE ”Det är hyfsat enkelt att få startkapital” Därtill kommer den digitala mognaden i Sverige. Bredden i den digitala mognaden kan utnyttjas som möjliggörare för innovationer. – Våra myndigheter stöttar startupföretag och det är hyfsat enkelt att få startkapital för innovationsprojekt, sade Tom Andersson. Det poängterades också att ett särdrag för länder med mycket innovationer, som Sverige, Schweiz och Tyskland, är att man satsar mycket på grundforskning, vilket leder till en balanserad riskhantering. Einride Ett av de högst värderade unga logtech-bolagen är Einride, känt för sin elektrifierade, autonoma lastbil vilken var först i världen med att köra förarlöst 2019. Per-Olov Arnäs, ansvarig för logistikstrategi på Einride, talade på temat ”Elektrifiering och automatisering - slutet på 100 år av förenkling”. Per-Olof Arnäs förde fram en ganska originell teori om transportbranschens historia, i synnerhet lastbilstransporter. – För 100 år sedan kom den 40 första lastbilen och den bygger på förenkling (”simplification”), och för 60 år sedan kom containern, sade han och lät underförstå att det på mycket lång tid inte hänt mycket inom branschen. Komplexiteten är för stor Eldrift i tunga transporter ställer helt nya krav, som dieseldrivna lastbilar inte behövde uppfylla. – Ellastbilar som kan ta lika mycket last och köra lika länge finns inte, slog Per-Olof Arnäs fast. Enligt honom står därför branschen nu inför ett stort skifte, då den måste sluta med förenkling och anamma en större komplexitet och digitala arbetssätt. Men detta skifte är också fullt möjligt. – Det är idag möjligt att fatta väldigt informerade beslut, men jag talar inte om traditionell ruttplanering. Man kan inte byta ut enskilda komponenter i systemet – komplexiteten är för stor. Man måste byta ut hela systemet. Mer volatila bränslekostnader Han betonade att Einride gör just det, på ett ”smart” sätt. Symptomatiskt ser inte Per-Olov Arnös företaget heller ett transportföretag utan ett techföretag, med en digital plattform. Med elektrifieringen av tunga transporter påverkas inte bara fordonens räckvidd, utan det medför också mer volatila bränslekostnader eftersom elpriserna varierar mycket mer än dieselpriserna. Vilket kan leda till att transportnoder och terminaler etableras på nya ställen. Med elektrifieringen av transportsystemet följer en förändring av hela infrastrukturen, enligt Einride. Automatisering Per-Olof Arnäs berörde också autonoma fordon och passade på att raljera över Elon Musks vidlyftiga löften om förarlösa taxibilar som kör en hem, vart man vill, på natten. Han tror inte på 100 procent förarlös drift utan ser framför sig system där en fjärroperatör kan gå in och ta över driften av en eller flera lastbilar. Han framhöll också att auto mat isering av tunga transporter ska prioriteras där det finns stora flöden. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2022