Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET NR 4-2016 ÅRETS STUDENTFÖRETAGA
RE 2016 AND THE WINNER IS... GENOMTÄNKT TEXT TINA GARDSTEN FOTO JONAS AMREUS HAMMARGÅRDEN Entreprenörskapsforum delar varje år ut det internatio-nella forskarpriset Global Award for Entrepreneurship Research. 2016 års vinnare av priset och 100 000 euro var Philippe Aghion, professor vid Collège de France och tidigare Harvard University. Även Unga Forskarpriset och Årets Studentföretagare (GSEA) utdelas varje år. Båda med prissummor om 150 000 kronor. Årets Studentföretagare för 2016 blev Johan Wikström, grundare av företaget Genomtänkt. Juryns motivering löd: ”Från nutid till framtid i ett osvenskt format. En driven serieentreprenör med internationellt fokus van att klara motgångar i en digital värld. Berätta lite mer om vad som är utmärkande med ”Genomtänkt” - vad gör ni? – Genomtänkt är en kommunikationsbyrå som hjälper företag att ta fram marknadskommunikation i sina digitala kanaler (webb, sociala medier och PR). Genomtänkt äger även ett dotterbolag där vi tar fram en mjukvara för kundlojalitet till e-handeln. Genomtänkt jobbar också med ett utifrånperspektiv och ett affärstänkande som varit väldigt nyttigt både för oss själva och de kunder vi jobbat med. Vi jobbar bland annat med Sveriges största bank, en fantastisk Sushikedja och med ett par fintech-bolag. 21 Hur upptäckte ni behovet? – Genom vårt ständiga driv och förmågan att identifiera behov hos våra kunder har vi tagit oss fram till några av de största e-handelsföretagen i Sverige. Väl där identifierade vi behovet av att jobba med kundlojalitet och då främst genom ett nytänk kring den lojala kundens digitala resa. – Därför utvecklade vi vår produkt Applied Loyalty som bygger på att se till kundens alla lojala handlingar, inte bara hur mycket pengar kunden spenderar. Vi tycker att det är viktigt att se kundens sociala engagemang som en del av kundlojaliteten, likaså det faktum att vi som kunder ofta delar med oss av data till företag. I stora drag kan vi konvertera i stort sett vilken lojal handling som helst och belöna kunden för denna. På så sätt når vi ett så kallat 360-graders lojalitetsperspektiv. – Och vinsten för e-handlaren är en bättre förståelse om sina kunder så att de kan bygga långvariga relationer genom mer relevant och personlig marknadsföring. /forts