Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET NR 4-2016 ”OAVSETT HUR VI DEFIN
IERAR VAD TALANG ÄR SÅ ÄR DET VILJAN ATT FORTSÄTTA EFTER ANTAL MISSLYCKANDEN SOM LIGGER BAKOM HUR FRAMGÅNGSRIKT MAN LYCKAS” Berätta lite kort hur ni tog idé till en färdig produkt. – Vi tog fram vår idé under vintern 2015/2016 och började med att göra en prototyp. Den presenterade vi bland annat på Årets studentföretagare och var en viktig anledning till varför vi vann. I Bangkok fick vi mycket uppmärksamhet och hamnade bland de främsta företagsidéerna. Efter resan i Bangkok blev vi prisade med ”Bra gjort för Sundsvall” som delas ut av Näringslivsbolaget i Samarbete med Sundsvalls kommun. Vi blev även nominerade som årets startup i Sundsvall. – Detta gjorde att vi fick pengar av Norrlandsfonden och Almi för att gå från idé till produkt. Vi fick även igenom ett partneravtal med Sigma Software som hjälper oss att vidareutveckla tekniken. Just nu utvecklar vi produkten tillsammans med några av Sveriges största och häftigaste e-handlare. Vilken var den främsta utmaningen? – Legitimitet, utan att tveka. Att vara student med en idé är inte alltid så övertygande men med god hjälp av vår inkubator BizMaker och andra viktiga partners lyckades vi få både företag och investerare att tro på oss. En annan utmaning är tiden. Både jag och mina kollegor jobbar dygnet runt och vi tar knappt ut någon lön men vi vet att en dag, så vänder det. Årets Studentföretagare är kan man säga en talangtävling i entreprenörskap. Vad är en talang och hur utvecklar man den till att förverkliga och gå vidare med sina idéer? – Det pratas mycket om talang idag och framförallt hur man utvecklar talang? För mig handlar det främst om en sak, att misslyckas utan att ge upp. Oavsett hur vi definierar vad talang är så är det viljan att fortsätta efter antal misslyckanden som ligger bakom hur framgångsrikt man lyckas, även Zlatan har lärt sig gå innan han lärde sig klacka in bollen i krysset. Det enda jag kan säga är att om man ska lyckas så ska man lära sig lyssna på andra och inte ge upp när man nått botten. Ni hamnade till slut på en hedrande sjätteplats vid Världsfinalen i Bangkok tidigare i år. – Vi ser det snarare som att vi missade finalen med en hårsmån. De fem främsta företagen fick delta i den stora finalen och vi är vinnare och tjurskallar helt enkelt. Men överlag så är vi jättestolta och att vi kom ända dit med vårt företag i Bangkok var fantastiskt stort, troligtvis det största vi vart med om hittills. Vad tog ni med er hem, förutom placeringen? – Vi tog med oss massor av möjligheter. Vi lärde känna investerare från världens alla hörn, vi blev inbjudna till WebSummit i Portugal och vi stärkte vårt varumärke och vårt självförtroende. Det var extremt inspirerande att träffa så många andra drivande entreprenörer från 51 olika länder och när de tillslut ropade upp vinnaren av hela tävlingen Gladys Martinez från El Salvador så kändes det ändå som att rätt person vann, hon var och är grym. Det händer faktiskt till och från att jag träffar några av de andra studententreprenörerna i olika sammanhang, vi är som en stor entreprenörsfamilj. Aktuella med? – Vi kommer under 2017 att ta in vår första stora investeringsrunda, släppa vår första produkt Applied Loyalty för marknaden och kommer att flytta in i huvudstaden där vi kommer dela kontor med våra vänner på Celebration Studio. --------------------------------------------------------------Namn: Johan Wikström Ålder: 35 Bor: Härnösand Utbildning: Information och PR-programmet vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Företag: Genomtänkt Kommunikationsbyrå Sverige AB www.genomtankt.se 23