Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET NR 4-2016 OM ATT DESIGNA VINGLA
S Idén att designa vinglas hade vi sedan en tid snuddat vid men, vi var samtidigt medvetna om att det är ett rent självmordsuppdrag att ta sig an uppgiften att skapa något unikt i det segmentet. Vi hade redan varit och besökt flera av världens ledande vinglastillverkare. När vi hamnade hos kristallglastillverkaren Zwiesel Kristallglas på just Ambientemässan, stannade vi och blev totalt hänförda. En otrolig upplevelse, glasen, lystern och designen. När vi lyfte glasen var de fjäderlätta. Här kan vi verkligen tala om uttrycket, ”Hand to brain” som talar om hur mycket vi verkligen registrerar med våra händer. Det är då kvalitetsgraden uppstår. Kombinationen däremellan bidrar till att den bestämmer hur vi i vår tur bedömer kvalitet, förklarar Oscar och visar med handen en symbolisk gest ut mot inloppet av Stockholm, som vi har framför oss. – Galet, vi var helt knockade av glasen! Ur detta möte föddes tanken att faktiskt våga oss på att rita vinglas, utmaningen att få till något unikt till en sådan funktionsstyrd produkt. Ett glas ska kunna leverera så mycket, hur skulle världens bästa vinglas se ut? Så började våra tankebanor. – En tid av research tog vid. Vi besökte några utav världens dominerande glastillverkare där Zwiesel Kristallglas är ledande både till storlek och hållbarhet. Vi fick sätta oss och fundera på till exempel hur man skapar det bästa instrumentet för att dricka vinet? Glaset är ju ett instrument. Vi tänkte att vi först bara utgår från just vinet, och centrifugalkraften? Hur bör vinet fördelas och spridas på bästa sätt vid servering? Vi förstod att vi måste tänka extremt funktionsstyrt. Oscar pausar, tänker till. Han förmedlar på ett subtilt vis viljan av att återge händelser på ett detaljerat och trovärdigt sätt. – Slutsatsen vi kom fram till var att det allra bästa sättet att fördela vätska på är genom en sfär, det vill säga att få in syret väldigt snabbt. Zwiesel Kristallglas har titan i i sin glasmassa, en unik glaskvalitet och är oerhört miljömedvetna. Detta inger känslan av att de ligger i framkant med cirka 25-30 år före sina konkurrenter Kulan från dekanteraren flyttade vi direkt till glasen och foten blåstes till tunna fyra millimeter. Ur det ville vi få fram känslan av när du driver vinet mot glaset, och på så vis komma så nära det bara går. Och återigen, ”hand to brain ” effekten, när hjärnan registrerar vinet mot glaset. Enskild dekantering. Hur mottogs idén? – När vi till slut var framme vid ögonblicket att presentera vår design fick vi ett; ”Do you realize what you have done?” Då visste vi att så som vi tänkt och gjort - varit rätt. Vad driver er att skapa det unika? – Så här; vi är hundra procent ointresserade av att göra något ”just another” - det går nämligen emot allt vad en kreatör och formgivare är ämnad för. Hur mycket är ni själva med och påverkar respektive är involverade i marknadsföringen av produkterna och det egna varumärket? – Vi äger alla rättigheter och all design vi jobbar med, vi sätter vårt namn på produkterna och släpper ingenting förrän vi är helt nöjda. Det är det tillfälle vi har att skydda oss själva, för när designen väl är på marknaden är vi helt ute ur bilden. – Därför måste vi helt och hållet sörja för att allt blir rätt innan det momentet. Det innebär att vi måste vara djupt inblandade i den grafiska identiteten och tillika hela produkten. Först ska man upptäcka produkten och sist kommer vi, det vill säga varumärket Bernadotte & Kylberg. På så vis får man en produkt att leva vidare för en lång tid framöver. Behovet och funktionen tillsammans, är det som skapar formen. På så sätt bygger man sin egen identitet som formgivare. Glasserien Air och Air Sense är ett samarbete mellan Zwiesel Kristallglas och Bernadotte & Kylberg, som lanserades i början av 2016. Air Sense vinglas har alla en bubbla av glas i botten på kupan och ger både en unik egenskap att lufta vinet och är sanslöst vackert. Vad tycker du, saknas inom svensk design? – Kanske inte saknas, men snarare att begreppet svensk design behöver bli starkare. Idag dominerar dansk design när vi pratar om ”The Scandinavian Design”. Jag tycker personligen att vi kan bli bättre på att prata om svensk formgivning och att vi har ett fint arv med starka färger och material att fortsätta förvalta. Den färgstarka traditionen har liksom försvunnit. Tänk, Carl Larsson, var definitivt allt annat än beige. Vi har det gustavianska arvet som genomsyrar mycket av vår designhistoria fram till idag, så Sverige är definitivt en del av den skandinaviska designen. Tycker att man ska prata mer om den enskilda svenska designen helt enkelt i kontexten, Scandinavian Design. 53