Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET NR 4-2016 FÖRFATTARDRÖMMAR TRE
FORMER AV DIALOG 1. Den direkta dialogen använder författaren när personerna i romanen ger varandra raka svar och för att ge information till läsaren. 2. En undvikande dialog säger något annat: här talar inte romankaraktären sanning utan försöker kringgå känsliga ämnen och frågeställningar. Precis som i verkligheten säger inte folk vad de menar. 3. Det som utmärker den symboliska dialogen är att karaktärerna pratar till varandra genom bilder, antydningar och saker som finns runt omkring dem. Människor bråkar om hur ett kök ska se ut eller att en brödrost inte fungerar. Det personerna i texten förefaller tala om är i själva verket något annat. STEG 5. VÄLJ PERSPEKTIV Berättarperspektivet är en viktig del i hur romanen ska fungera för läsaren. Vid en första anblick tycks det inte vara särskilt krångligt. Antingen använder man första person (jagform) eller tredje person (hon/han). Men det är faktiskt mer komplicerat än vad man tror, för valet av berättarperspektiv påverkar hela berättelsens uppbyggnad och handling. FÖRSTA PERSON Fördelar: det är ett tryggt perspektiv och läsaren kan identifiera sig samt det skapar en närvarokänsla. Om du ska skriva en roman där en huvudperson hela tiden befinner sig i berättelsens centrum så är första person ett bra alternativ. Nackdelar: är att historien kan bli för tunn med bara en person som berättar fram den. Läsaren kan också bli trött på huvudpersonen och hur den agerar. Det kan helt enkelt bli för mycket jag. TREDJEPERSON har flera valmöjligheter och du kan gå in i olika personer och närma dig händelser i romanen ur flera synvinklar. Det är lättare att bygga en intrig när läsaren får följa flera röster som ser berättelsen från olika håll. Nackdelen med tredje person är att det lätt blir fel. DET ALLVETANDE PERSPEKTIVET. Om du vill gå in i många personer i din roman så ska du välja det allvetande perspektivet. Positionen här är att berättaren ser och vet allt. Berättaren kan ha tillgång till alla personernas tankar och fritt undersöka allting som har med karaktärernas bakgrund att göra och även kommentera kommande händelser. DET OBJEKTIVA PERSPEKTIVET innebär att författaren distanserar sig från romanfigurer. Ofta får läsaren inte reda på annat än händelseförloppet och miljön. Att använda sig av ett objektivt perspektiv ställer särskilda krav på att kärnfullt och precist beskriva händelseförloppet. Författare som använder sig av det här perspektivet arbetar mycket med så kallad undertext, där det gäller att med små medel påverka och lämna över information, stämning och känslor till läsaren. Därför är dialogen särskilt viktig när du tar den här metoden i anspråk. 35 TREDJE PERSON NÄRA PERSPEKTIVPERSON. Detta är den vanligaste formen. Den ligger i princip lika nära karaktärerna som ett jag-perspektiv, med skillnaden att man skriver han eller hon. Det här upplägget använder du när du har tre, fyra karaktärer. STEG 6. TÄNK I SCENER Ofta uppstår problem när man ska skriva längre texter. Det är lätt att man tappar kontrollen över sin berättelse, tröttnar på sina karaktärer, att man fastnar och inte kan skriva vidare. För att inte bara irra runt i sitt skrivande så är det bra att du skapar dig en översikt över vad du håller på med. Ett sätt att se en struktur i sitt material är att tänka i scener. Vad är då en scen? Ett svar är att en roman består av ett antal händelser som kopplas ihop. Ett annat svar är att en scen är en avgränsad händelse i en roman. Fördelen med att tänka i scener är flera. För det första ger det dig en chans att kunna planera händelseförloppet i en roman. Andra fördelar är att du avgränsar en händelse och kan koncentrera dig på just den situationen. Det är också lättare att ha kontroll över materialet och hoppa i tiden om du tänker i scener, t.ex. inledningsscen och nyckelscen. Steg 7. Hitta din stil Vad är det som gör dig unik som författare? Ditt språk, din berättelse? I en roman finns tre områden där du kan särskilja dig: 1. Vad det gäller innehållet så existerar nya idéer egentligen inte, det handlar snarare om att hitta en ny vinkel på gamla teman. 2. Textens disposition. Om en berättelse har ett okonventionellt upplägg och kronologi kan det vara mer intressant än själva berättelsen. En personlig och intresseväckande språkbild där språket har huvudrollen, inte karaktärerna. Innovativa och okonventionella sätt att bygga satser, meningarna och stycken, samt hur dessa fogas samman. Känslan i språket är den pulserande nerven, den är melodin, tempot som ska spegla innehållet. Lycka till /Sören Bondeson På Sören Bondesons skrivarkurser har Jens Lapidus, Åsa Larsson, Tove Klackenberg och omkring 50 andra författare tagit sina första stapplande steg, samtidigt som hans egna skönlitterära verk fått mycket uppskattande recensioner. Diktsamlingen ”En kubikmeter jord” nominerades till Augustpriset ett år. Sören har skrivit kriminalromaner, diktsamlingar, en coffeetable-bok, radiopjäser och en bok om skrivandets konst. – Konsten att döda. – Så skriver du en kriminalroman I augusti, september 2017 blir Sören aktuell med en ny bok; ”Lögnen är en annan sanning”