JBF_8_9 1
ju det som vi älskar mest med att vara frivilligh
andlare och samtidigt delägare i XL-Bygg. Därför väljer vi nu att lämna kedjan, så klart önskar vi våra gamla kollegor lycka till. Vi skiljs som vänner. Woody naturligt val Fredrik Bergh berättar att affären med Mestergruppen presenterades tidigt i somras. Därför var de tvungna att bestämma väg ganska snabbt och det var naturligt att välja Woody eftersom kedjan har en liknande affärsmodell som XL-Bygg hade tidigare. Kedjorna påminner om varandra, och Bolist var aldrig aktuellt. - Woodys affärsmodell och tydliga inköpsfokus är bra, och det ger oss en god chans att vinna matchen lokal och regionalt. Vi vill kroka arm och samarbeta med kedjekollegor samtidigt som vi kan fortsätta att utveckla affären med våra egna kunder. Han anser att det är viktigt att det sker en utveckling, men det får inte leda till att man tappar fokus på den lokala affären. Utveckling krävs Hållbarhet, digitalisering och leveranskedjor är viktiga utvecklingsfrågor som NP Nilsson jobbar hårt med. Men Fredrik Bergh anser att branschen borde ha ett bättre självförtroende. - Jag tycker man ska titta och inspireras av andra branscher, men samtidigt inte per automatik tro att allt funkar i vår bransch. Vi får inte glömma bort att det finns en enorm erfarenhet och kompetens som byggt upp en framgångsrik byggbransch under lång tid. Den kunskapen bör vi värdera högre. Konsolidering naturlig Fredrik Bergh känner sig inte hotad av kapitalkedjorna för han anser att frivillighandlarna behövs på marknaden. - Såklart följer även vi den starka konsolidering som pågår med kapitalstarka utländska ägare som köper frivillighandlare. En naturlig utveckling, men såklart aningen ledsamt när vi ser entreprenörer och vänner som säljer sina fina familjeföretag. Samtidigt gläds vi åt frivillighandlare som startar nytt eller nyetablerar sig. Vi behövs som komplement på marknaden. Enkelt framgångsrecept NP Nilsson har varit verksam sedan 1907 i Halland och Skåne. Kedjan har nu sex anläggningar och omsätter nära 400 miljoner kronor. Strategin är och har varit fokus på den lokala kunden. - Vi är tydliga var vi står. Vi väljer långsiktighet före kortsiktiga vinningar och vi har orubbligt fokus på vår lokala kund, svårare är det inte, säger Fredrik Bergh. Fortsatt tillväxt Om marknaden skulle vika är NP Nilsson trygg i sin position. Företaget har ju överlevt ganska många konjunkturcykler under sin 112-åriga levnad. - Som en gammal elitidrottare vet jag att man bara kan påverka sin egen prestation. Vi känner trygghet i vilka vi är, vi vet vad vi kan och vi har en stark långsiktig ägare. 2 Per Gidlund Skapa din framtid i ett nytt Affärssystem Nya Kassanova Affärssystem är ett modernt, flexibelt och användarvänligt affärssystem för järn-, bygg-, och färgbranschen. Vill du också ha en lönsam butik? Ring och boka en kostnadsfri visning! We Make IT Easy Sindas Informationssystem AB www.kassanova.se l 040 - 671 21 40 l info@sindas.se JBF ■ 8-9-2019 23