JBF_8_9 1
heten, framtida villkor för personalen eller kont
inuitet för gamla och trogna kunder till företaget. Rådgivarnas olika roller och samarbete En företagsaffär innehåller många kunskapsområden. Det betyder även att det krävs rådgivare med bred kompetens och nätverk till specialister inom exempelvis ekonomi, värdering, juridik och arbetsrätt. För att få en optimal process är det viktigt att dessa rådgivare samarbetar och följer en plan som gör att olika frågeställningar kan lösas i rätt ordning. Det är en fördel om en huvudansvarig utses för att driva denna process, och notera att även om bolagets revisor känner bolaget väl så är dessa frågeställningar inte alltid inom revisorns normala arbetsområde. Det är även viktigt att rådgivarna känner till branschen, och därmed vet vad som är normala prisnivåer och villkor vid denna typ av affärer. LOI och avtal När man kommit så långt att förutsättningarna för en affär börjar bli tydliga för båda parter, avseende vad som ska säljas (inkråm eller aktier), om fastigheten ska ingå, prismodell, tidplan med mera så tecknas normalt ett LOI (Letter of Intent eller Terms Sheet). Det är en avsiktsförklaring som beskriver de villkor som båda parter har diskuterat fram för att genomföra en affär. Här ingår även en tidsbegränsad exklusivitet, så att köparen kan fortsätta analysera det företag som ska köpas utan att någon annan köpare kan komma in i bilden, samt en överenskommen tystnadsplikt, som innebär att båda parter garanterar sekretess kring den information man fått i samband med diskussionerna, oavsett om det blir affär eller ej. LOI är inte något bindande avtal om att göra affären, utan enbart en avsiktsförklaring att under den givna tiden förhandla fram ett avtal för att genomföra affären. Om något dyker upp som förändrar förutsättningarna är parterna fria att gå vidare utan bindningar när tiden för exklusivitet är slut. DD-processen En bra affär ska vila på stabil grund, och då måste köparen vara säker på vad man köper. Därför genomför köparen alltid efter att man tecknat LOI en så kallad Due Dilligence (DD). Det är en besiktning av företaget som ska köpas för att undersöka att den bilden som ges är korrekt. DD innehåller en analys av företagets ekonomi för att få en bild av att redovisningen inte innehåller poster som ger fel bild av resultatet, samt status för företagets tillgångar, finansiering och investeringsbehov. Man gör även en juridisk analys av de avtal och åtaganden som företaget har, till exempel hyres- och anställningsavtal. Den inledande DD-processen kan ofta skötas genom att sammanställa efterfrågade dokument enligt en checklista som köparen sänder över. I detta läge räcker det därför normalt att ekonomiansvariga får information om att man diskuterar en affär. Intern och extern informationsplan När det gäller företagsförvärv är nyfikenheten ofta stor. Risken för ryktesspridning finns och därför är det viktigt att styra informationsflödet både inom företaget och till omvärlden. Det finns också formalia att beakta. Beroende på vilka avtal man har ska information lämnas till fackliga organisationer, arbetstagarrepresentant och MBL-förhandlingar kan krävas. Innan de anställda ska informeras är det en god idé att tillsammans med köparen gå igenom en lista med tänkbara frågor och svar. Då är man väl förberedd. Vissa större förvärv måste även anmälas och godkännas av Konkurrensverket. En grupp som kräver särskild uppmärksamhet är kunderna. Här gäller det att vara snabb och tydlig med informationen. Erfarenheten säger att det är bra att boka upp möten med viktiga kunder direkt i anslutning till att den nya ägaren blir officiell och då informera kunderna om den viktiga fortsatta affärsrelationen. Integrationsprocessen Om den nya ägaren redan har flera byggvaruhus, eller är en kedja så är det viktigt att presentera en plan för hur det förvärvade företaget ska integreras i helheten. Omfattningen på denna process påverkas av hur väl matchningen är mellan företagen. Vanliga punkter som är med på listan är namnbyte, utbildning av personal, skyltning, sortiment, lagerredovisning och byte av IT-system. Det bästa rådet när det gäller integration är att se till att göra en noggrann plan med löpande uppföljning som bekräftar att allt har blivit genomfört. Ofta tar det längre tid än man förväntar sig och det kan dyka upp saker man inte har planerat för. Den nya ägaren måste vara tillgänglig och tillföra resurser så att integrationen går enligt plan. Om affären dessutom innehåller en tilläggsköpeskilling en tid efter förvärvet så är det viktigt för säljaren att verka för att processen blir lyckad för den fortsatta verksamheten. I nästa avsnitt ska vi se närmare på tiden efter affären och vilka olika roller som kan uppstå. Skarvsladdar för proffsen! www.barebo.com Säljs och distribueras av 26 JBF ■ 8-9-2019