Energigas 1
CCS › fall en pilotanläggning vid sitt tyska kolk
raftverk Schwarze Pumpe. De flesta projekt lades dock ner. Bland annat ansågs tekniken för dyr. I dag är situationen en helt annan. För att Sverige ska nå klimatmålet om nettonoll utsläpp till 2045 räcker det inte med bara utsläppsminskningar. Nationellt centrum För att skynda på utvecklingen av CCS har ett nationellt centrum inrättats vid Energimyndigheten. Genom satsningen Industriklivet går det numera att söka stöd för CCS, och i slutet av året räknar Energimyndigheten med att utlysa de första omvända auktionerna för så kallad bioCCS, det vill säga infångning av koldioxid från förnybart material vilket leder till negativa utsläpp. Företag får då lämna bud på hur mycket koldioxid från biogena källor de kan fånga in och lagra och till vilken kostnad. Lägst bud vinner. Ett av de företag som planerar att delta i auktionerna är Stockholm exergi. Företaget har i drygt två år drivit en forskningsanläggning för bio-CCS vid sitt största bioeldade kraftvärmeverk och planerar nu precis som Preem för en storskalig anläggning. Flera andra svenska kraftvärmeverk har liknande planer även om de inte kommit lika långt. Trots stöd är lönsamheten fortfarande den största utmaningen för CCS. Både infång ningen och den efterföljande komprimeringen av koldioxiden till vätskeform är energikrävande. Koldioxiden ska sedan transporteras och mellanlagras innan den pumpas ombord på fartyg för vidare transport till slutförvaring. Hela kedjan kostar mellan 1 100 och 2 000 kronor per ton koldioxid enligt Energimyndig heten. Dela kostnaderna Ett sätt att pressa kostnaden är att utnyttja spillvärme för att driva de olika processerna. Ett annat är att dela på kostnaderna för infrastukturen. I Göteborg deltar Preem i projektet Cinfra Cap tillsammans med Göteborg Energi, Nordion Energi, Göteborgs hamn, St1 och Renova. I projektet undersöks möjligheterna att bygga ett gemensamt mellanlager för koldioxid i Göteborgs hamn. – Genom delad infrastruktur kan vi dela på både kunskap och kostnader. Det kan få CCS att flyga, säger Alexandra Angelbratt, projektledare på Göteborg Energi. Tillsammans med projektledaren Anna-Karin Jannasch på Nordion Energi leder hon Cinfra Cap och de båda företagen planerar att äga och driva den framtida anläggningen. En förstudie har nyligen avslutats och i början av året inleddes en fördjupad studie som fått stöd av Industriklivet. En viktig fråga är 20 ENERGIGAS NR 2 2022 CO2 Koldioxidlagring – så går det till För att minska koldioxidutsläppen kan koldioxiden lagras under mark (CCS). om även förvätskningen av koldioxiden ska ske gemensamt. En annan är hur anläggningen ska finansieras och vilka tariffer som ska gälla. – Affärsmodellen är en viktig del eftersom det inte finns några liknande anläggningar, säger Alexandra Angelbratt. Olika lagringsplatser Cinfra Cap för även diskussioner med olika slutförvar som norska Northern Lights som påbörjat bygget av ett permanent lager för koldioxid under Nordsjöns botten. Lagringsplatser för koldioxid planeras även i Danmark, Nederländerna och Storbritannien. Målet är att Cinfra Cap ska kunna ta emot den första koldioxiden under andra halvan av 2026. ”Genom delad infrastruktur kan vi dela på både kunskap och kostnader. Det kan få CCS att flyga. ” Alexandra Angelbratt, projektledare, Göteborg Energi MARIE ALPMAN Kapaciteten kommer sedan att ökas stegvis. Deltagarna i projektet väntas leverera 1,5 miljoner ton koldioxid om året men det finns potential för lika mycket till från tredje part, berättar Alexandra Angelbratt. – För att klimatnyttan och den ekonomiska nyttan ska bli så stor som möjligt är det är viktigt att det blir en öppen lösning som alla kan utnyttja. Ny affärsmöjlighet En framtida kund kan bli uppgraderingsanläggningar av biogas. En ny studie från forskningsinstitutet Rise visar att det finns goda förutsättningar för kostnadseffektiv bio-CCS från biogas. En fördel är att avskiljningstekniken redan är på plats eftersom kol dioxiden separeras vid uppgraderingen. Denna behöver då bara kompletteras med utrustning för rening och förvätskning. För biogasproducenter skulle bio-CCS därmed kunna bli en ny affärsmöjlighet. Särskilt gäller det större biogasanläggningar, menar Johan Andersson på Rise – Det finns en tydlig skalfördel, säger han. Vid Rise i Uppsala byggs nu en mobil pilotanläggning som ska stå klar i höst och enligt Johan Anderson finns ett intresse bland biogasproducenterna för tekniken. CO2 CO2 Infångning Koldioxid avskiljs från rökgaser och förs via rör, lastbil eller tåg för tillfällig lagring. Transport Lagring Koldioxiden lagras temporärt innan transport sker via rör till permanent lagring. Förvaringen sker 1000–3300 meter under havsbotten i porös berggrund med tätt berg ovanför. Koldioxiden kondenseras till flytande form innan den transporteras med fartyg till slutlagringen, exempelvis på Nordsjöns botten. Källa: Preem, Cinfra Cap, Naturvårdsverket