Energigas 1
I korthet Satsning på vätgasbussar Inom något år
kommer totalt 144 vätgasdrivna bränslecellsbussar rulla i kollektivtrafiken i West Midlands i England. I dag är redan 20 vätgasdrivna bränslecellsbussar i trafik i regionen. Ett statligt stöd på 30 miljoner pund har möjliggjort inköp av de 124 nya bussarna, skriver Bussmagasinet. Det statliga stödet ingår som en del av den brittiska regeringens satsning på en övergång till utsläppsfri busstrafik. Ny flytande gasterminal Finland och Estland går ihop för att minska sitt ryska gasberoende. Tillsammans ska länderna hyra en flytande gasterminal i form av ett fartyg i Finska viken i Östersjön. Därifrån ska flytande naturgas, LNG, slussas vidare till de båda länderna, rapporterar TT. Estland planerar att göra sig kvitt den ryska gasen till års skiftet. Kostnaden för LNG- terminalen kan uppgå till mellan 50 och 70 miljoner euro per år. Vätgasstudie i Uppsala Uppsala vatten får EU-stöd på upp till 2 miljoner kronor för att i en studie undersöka möjligheten att komplettera kommunens biogasproduktion, där efterfrågan stigit kraftigt, med vätgasproduktion, skriver bolaget i ett pressmeddelande. I dag producerar Uppsala Vatten 42 gigawattimmar biogas per år. Biogasen driver en stor del av kommunens bussar och flera taxibilar. Värmekraft 9 % Solkraft 1 % Vattenkraft dominerar Svensk elproduktion 2021 Vindkraft 17 % Kärnkraft 31 % Källa: SCB Vattenkraft 43 % Donsörederiet Furetank investerar i ytterligare ett gasdrivet fartyg. FOTO: FURETANK Grön lånegaranti för gasfartyg Som första rederi i Sverige har Furetank beviljats den nya gröna kreditgarantin av statliga Exportkreditnämnden. Stödet ska finansiera ett nytt gasdrivet fartyg med högsta miljö- och klimatprestanda. Själva garantin täcker upp till 80 procent av bank ens risk för lånet, och det gäller upp till 500 miljoner kronor per lån. Den gröna kreditgarantin infördes hösten 2021 för att underlätta samhällsviktiga inve steringar i hållbar industri. För Furetank innebär det att rederiet nu kan investera i ytterligare ett gasdrivet fartyg i sin Vingaserie, en produkt- och kemikalietanker. – Vi har gjort oerhört stora investeringar i tid, kunnande och kapital för att utveckla VingaPär Karlsson Nytt avtal säkrar biogas till sjöfart Eskilstuna. En ny biogasanläggning i Eskilstuna ska producera biogas som sjöfartsbränsle. En avsiktsförklaring mellan Eskils tuna biogas och Donsörederiet Furetank gör det möjligt att bygga en anläggning som producerar runt 5 000 ton flytande biogas, LBG, årligen. Furetank förbinder sig att under tio år köpa minst 75 procent av den gas som Eskilstuna biogas kommer producera av gödsel och matavfall. Projektet får cirka 140 miljoner kronor i 22 ENERGIGAS NR 2 2022 stöd från statliga Klimatklivet. Furetank har utvecklat en ny serie klimatsmarta fartyg som i dag främst drivs med flytande naturgas. Men ambitionen från start har varit att gå över till flytande biogas. Göteborgs hamn måste nu skapa förutsättningar för en lagringsstation för biogasen, så att den kan levereras från Eskilstuna och finnas på plats när de stora fartygen kommer in för att bunkra. Gasen ska börja levereras sista kvartalet 2023. fartygen så här långt. Garantin gör det möjligt för oss att fortsätta investera i grön teknikutveckling som tar oss närmare vårt mål om fossilfrihet, säger Pär Karlsson, Furetanks finanschef Exportkreditnämnden motiverar beslutet med att fartyget håller ”yppersta miljöklass” i och med gasdriften och att det har en energiförbrukning som är lägre än den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s målsättning för 2050. Ny tankstation för vätgas Malung. En tankstation för vätgas för personbilar och tung trafik ska byggas i Mal ung. Vätgasen ska produceras med elektrolys där vatten spjälkas till vätgas och syrgas med hjälp av förnybar vindkraftsel. Bakom initiativet står energi företaget Dalavind som har fått stöd från statliga Klimatklivet för att kunna genomföra projektet. Anläggningen beräknas tas i drift vid årsskiftet 2024/2025.