Bumsen 1
LEDARE LÄTT, RÄTT OCH PÅ BRA SÄTT CHEFREDAKTÖR oc
h ANSVARIG UTGIVARE Henning Svedberg bumsen@bmwklubben.se ANNONS- OCH PRODUKTIONSANSVARIG Henning Svedberg Material skickas till: bumsen@bmwklubben.se eller Tidningen Bumsen c/o: H. Svedberg Skånela 116, Backen 195 96 ROSERSBERG UTGIVNING 2019 1.19 - februari 2.19 - april 3.19 - juni 4.19 - oktober 5.19 - december DEADLINE FÖR BOKAT TEXT- OCH BILDMATERIAL Nummer 1.19 - 25 januari. ARTIKELBIDRAG Text levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. Bilder bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior går också bra. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. Redaktionen kan korta, ändra eller klippa i inskickade texter inför tryck. TRYCK Denna Bumsen trycks i cirka 7 000 exemplar av Ljungbergs Tryckeri AB, Klippan. Tryckeriet är Svanenmärkt och klimatneutralt. BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts också kunna användas på klubbens hemsida (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD Foto: ANN-KATRIN RANDEBLAD FÖRÄNDRINGENS TID ÄR NU - OCKSÅ! F ör den läsare som väntar på sin Bumsen, eller vilken tidning som helst, så är den ofta tröstlöst långt borta. Oftast. För mig är den ständigt närvarande. Till och med innan jag avslutat detta nummer har bitar av nästa nummer både planerats och arbetats med. Och till nästa. Och till nästa. Det kallas planering och är något jag väldigt sällan kan sägas vara bra på. Det gör att jag, som alla andra ickeplanerande individer, blir stressad och gör fel. Det har jag varit duktig på. Stress är ohälsosamt och den som umgås med stressen kortar sitt liv varje minut i det sociala sammanhanget. Vad som mer är farligt är övervikt. Övervikt på människan. För mycket last i lådorna på din K 1200 GT är inte farligt på riktigt samma sätt. För egen del har jag påbörjat det kanske mest viktiga projektet i mitt moderna livs historia. Viktresan. Efter att ha kört Ola Strandvads S 1000 RR på bana i 4.18 och insett att jag var för stor för mina kläder, för stor för hojen och alldeles för otränad slog det mig som en rejäl käftsmäll - jag är för stor. Jo, jag har noterat detta fenomen tidigare men inte ”vaknat till”. Nu är planen att jag skall, så när det är möjligt, exakt ett år senare köra min egen nyinköpta F 800 S i det skinnställ jag åter lyckats komma i för första gången sedan 2007 köra bana och ha roligt. Att inte vara för stor. Att inte flämta efter andan efter att ha tryckt på startknappen. Revanch! Men din stress då, frågar du? Jo, på sidan 24 ber jag er om mer och fler artiklar plus att jag kommer att ta in hjälp med tidningen. Möjligt är att jag redan lyckats rekrytera rätt person men tipsa mig gärna om den som gillar BMW och kan Adobe InDesign och vill ha lite extrajobb. Får jag in rätt person som kan flytta text från era inskickade dokument, placera bilder snyggt och stavningskolla så kommer jag att bli klart mindre arbetsbelastad och därmed mindre stressad. Positivt för hälsan. Om jag då ska köra bana fortare, bättre och snyggare så är väl det också farligt? Nej, jag tror att bankörning är ett av de allra minst farliga sätten att köra just motorcykel. Alla borde prova på. Om inte för spänningen så för den ökade körskicklighet du vinner på det. Notera nu mycket noga att jag aldrig påstått eller trott att jag kommer att köra bättre, fortare eller snyggare än jag gjorde på Olas hoj. Möjligt gör jag det, möjligt inte. Det enda jag vet säkert är att jag kommer vara än friskare, sundare och förhoppningsvis leva längre. Det återstår dock att se. Kul, det kommer jag att ha. Se över din hälsa, stressa inte och kör försiktigt. Det viktiga är att i alla aspekter ”hålla sig på banan”. Vi ses! HENNING SVEDBERG