Stenkoll 1
BRANSCHEN OCH CORONA ”VIKTIGT ATT VARA FÖRBEREDD
FÖR SBMIs styrelseordförande Gustaf Werner, Skanska, upplever att branschen inte är så hårt drabbad som många andra. Åtminstone inte i nuläget. H ela samhället har drabbats hårt av coronautbrottet. Den svenska ekonomin faller i en takt som är den största i modern tid, enligt vissa bedömare. De dystraste prognoserna pekar på en minskning av BNP med 7 procent i år och en arbetslöshet på 14 procent. Bergmaterialbranschen är inte så utsatt – än. Gustaf Werner, Skanska, och ordförande i SBMIs styrelse, säger att det råder en sällan skådad osäkerhet om vart allt tar vägen. – Ingen vet. Till och med erfarna prognosmakare är osäkra. Det gör det än mer viktigt att vara förberedd för olika scenarier. Det gäller att försöka uppfatta signaler på marknaden. Just nu är hela världen stängd, i princip så förekommer ingen handel. Sverige är ju väldigt exportberoende och är alltså mer hotat. Bergmaterialbranschen är beroende av anläggningsbyggandet och där syns ingen större påverkan än så länge, enligt Gustaf Werner. – De statliga kontrakten löper på. Jag har varit i kontakt med Trafikverket och de försöker trycka på regeringen att projekten ska fortsätta men även att de som är planerade kommer igång. Jag tror också på ökade anslag till Trafikverket. Större anläggningsprojekt, som broar och tunnlar, kräver projekteringstid. Underhållsarbeten, asfaltbeläggning och så vidare kan komma igång snabbare. De stora, statliga projekten fortsätter nog men det finns en risk att de privata investeringarna begränsas, enligt Gustaf Werner. – Anläggningsprojekt lär regering och riksdag vara intresserade av att stötta till varje pris. Det är sådana som håller igång produktionen och sysselsättningen. Det lär komma fler stimulanspaket för att skapa sysselsättning och efterfrågan. Gustaf Werner har inte sett några tecken på ökad sjukfrånvaro i branschen till följd av smittspridning av coronaviruset. – Vi jobbar i projektform utspridda på många olika arbetsplatser, vilket reducerar smittspridningen. Företagen är också duktiga på att analysera och minska risken för spridning av viruset, till exempel genom att tydligt uppmana folk att stanna hemma vid minsta symtom. Vi jobbar också i mindre enheter och håller distans. Många satsar på ökad städning, man desinficerar arbetsplatser och manövercentraler. Vi är duktiga på detta och har också ett bra samarbete med underentreprenörer, där vi tillsammans försöker hjälpa varandra och hitta lösningar. Likviditeten är viktig för företagen. Man kan därför dröja med investeringar i nya fordon och maskiner. Man kör på med det man har. Det går under en period. Det kan ju bli tuffare om man inte får de maskiner man behöver, på grund av att tillverkningsföretagen stoppat produktionen. Reparation och underhåll kan också påverkas, tror Gustaf Werner. – Slitdelar och reparationssatser Gustav Werner SBMI "Branschen jobbar med långa tidscykler och långa kontrakt." till krossmaskiner kanske inte finns i lager, utan beställs från utlandet. Det är ett "justintime"tänkande som präglar hela samhället, vi har ju inga beredskapslager. Det gör att det kan bli problem att få fram reparationsdelar. Det finns en oro för att reservdelar inte levereras i tid, just lagerhållning är något vi behöver tänka över i framtiden. 16 STENKOLL KROSSORDET NUMMER 154