Stenkoll 1
och dialoger med representanter från branschorgan
isationer. I april hölls till exempel ett möte med SBMI och gruvnäringen. I första hand har man prioriterat branscher som har ett stort markinnehav eller som visat ett stort intresse av att bidra med sin kunskap. Resultaten och de förslag som kommit fram under dessa möten ska Naturvårdsverket redovisa till Miljödepartementet i samband med slutbetänkandet i oktober. De blir ett underlag till vad Sverige sedan ska föra fram i de internationella förhandlingarna. Anders Enetjärn välkomnar att konventionens kommande strategiska plan ska innehålla mer mätbara mål. Han är VD för Ecogain (tidigare Enetjärn Natur AB), ett av Sveriges ledande kunskapsföretag inom biologisk mångfald och hållbara affärsmodeller. – Så länge det inte finns någon mätbarhet i konventionen blir det svårt för företag att leva upp till den, säger han. Enligt Anders Enetjärn är förlust av biologisk mångfald en risk för alla företag på sikt. Alla måste inse vikten av att bevara den. Men företagen måste kunna fatta sina beslut på konkreta grunder för att kunna främja den biologiska mångfalden. Därför är det så bra med tydliga mål som företagen kan räkna på. – Klimatmålet är ju handfast, att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader – även om det är svårt att uppnå – och går att räkna på för företagen. Det görs till exempel i de färdplaner för fossilfrihet som presenterats. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 154 Biologisk mångfald är ett svårare begrepp att förstå, konstaterar Anders Enetjärn. Men det hänger ofta ihop med klimatpåverkan, som är lättare att greppa. En undersökning som Ecogain gjorde i fjol visade att 85 av Sveriges 100 största bolag har policy för klimatpåverkan medan 85 av 100 saknade en policy eller ett mål för biologisk mångfald. Bara 8 procent av företagen beskriver någon form av nyckeltal eller mått för att mäta påverkan på biologisk mångfald. – Resultatet indikerar att företagen har svårt att se verksamhetens effekt på biologisk mångfald, de har svårt att sätta mål och ännu klurigare är det att mäta hur verksamheten påverkar arter och biotoper. Att värdera förlusten av biologisk mångfald som en hög risk är något som få företag kopplar till sin egen verksamhet, säger Anders Enetjärn. En masteruppsats vid Umeå universitet menar att biologisk mångfald blir allt mer affärsrelevant. Studenterna har undersökt vad som driver svenska företag att frivilligt arbeta för biologisk mångfald. De viktigaste drivkrafterna var bland annat ökad "De som vill främja och återskapa biologisk mångfald får förmånligare villkor." Anders Enetjärn försäljning och ökade vinstmarginaler, stärkt varumärke och stärkt attraktivitet som arbetsgivare. Dessutom har det visat sig att betydelsen av ett väl27