Stenkoll 1
BRANSCHEN OCH CORONA ”DET GÄLLER ATT VARA KREATIV
” Svevias Tomas Johansson berättar om hur bolaget arbetar under krisen. Och om att det faktiskt kan komma något gott ur den. T omas Johansson, chef för division beläggning i Svevia och styrelseledamot i SBMI, berättar om hur företaget arbetar med riskanalyser och personplanering för att hantera coronapandemin. – Så här långt har den inte drabbat oss så kraftigt. Vi ser till exempel ingen större sjukfrånvaro eller smittspridning internt i företaget. Någon produktionsminskning har vi heller inte märkt av. Allt rullar på. Ett bekymmer har dock varit att utländsk arbetskraft, från bland annat Tyskland, inte kunnat komma till Sverige för att reparera och underhålla maskiner. Något de gör i vanliga fall. – Vi har haft en del problem med det "En traditionell lågkonjunktur är lättare att förutspå." men vi har lyckats lösa situationen ändå och hittat rätt kompetens. Man kan exempelvis styra reparationer via videolänk. Det gäller att vara kreativ. En kris av det här slaget gör det nödvändigt med en ökad flexibilitet. Svevia arbetar med tre olika modeller för att analysera den framtida utvecklingen, från bästa till värsta tänkbara scenario. 18 – Men det är jättesvårt att sia om framtiden. En traditionell lågkonjunktur är lättare att förutspå hur den ska utvecklas. Till hösten kan vi se en effekt på det privata segmentet med lägre investeringsvilja. Däremot tror jag att Trafikverket rullar på med de stora statliga projekten. Till skillnad från tidigare lågkonjunktur har vi nu mer tid på oss att förbereda oss för olika utvecklingar. Tomas Johansson ser också att något positivt faktiskt kan komma ut av coronakrisen. – Vi reser mycket mindre nu. När detta är över tror jag att vi lärt oss att inte resa i onödan. Man kan träffas via video och skypelänkar. Själv har jag egentligen min arbetsplats i Stockholm men nu har jag arbetat hemifrån Kalmar i sex veckor. Det går bra, även om jag saknar att träffa folk. Tomas Johansson Svevia STENKOLL KROSSORDET NUMMER 154