Tidningen Energi 1
Energibranschen attraktiv överlag Energibranschen
är en attraktiv och hållbar bransch att arbeta i. Det visar Nyckelinstitutets undersökning. De har på uppdrag av Energiföretagen Sverige kartlagt energibranschen utifrån rådande arbetsvillkor och jämfört resultateten med övriga deltagande branscher. Anna Wärme är ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor på Energiföretagen och har redan planen klar för det fortsatta arbetet: – Fokus inför Anna Wärmé. nästa år är ett målstyrt förbättringsarbete för att öka branschens förmåga att attrahera och behålla de bästa talangerna oavsett kön, ålder och bakgrund. Kompetensförsörjningen är central för våra medlemsföretag eftersom den är avgörande för branschens konkurrenskraft. Fortum satsar på funktionella mötesrum som ska göra det lättare att samarbeta med personal som är lokaliserade på olika platser i Sverige och runt om i världen. ”Fortumkänslan”, är viktig, alla ska känna att det är en del av samma företag. På bilden Alexandra Bådenlid, Katarina Atteryd, Karolina Berg, Elin Florin och Ferraris Alessandro. arbetsformer som leder till flexibilitet och gruppkänsla. – Tekniken funkar väldigt bra. Jag kan i princip sitta och jobba var som helst. För mig som förälder minskar det stressen i vardagen avsevärt. Jag tror vi ligger lite längre fram här än andra företag i branschen, säger Toni Kekkinen. Hur jobbar ni med jämställdhet? – Vi har många duktiga kvinnor och chefer på Fortum idag, säger Toni Kekkinen. – Min chef Tiina Tuomela, som sitter i koncernledningen, är divisionschef för all kraftproduktion i företaget och Anna Vidlund, som är chef för driftcentralen varifrån all vattenkraft körs, utgör bra förebilder och leder till att kvinnliga ingenjörer söker sig hit. Female Leader Engineer är ett initiativ för kvinnliga ingenjörer att nätverka och vi får chansen att nå ut till duktiga studenter. Hur ska ni jobba vidare? – På Fortum har vi som vana att fira både små och stora framgångar. Vi börjar med att bjuda alla medarbetare på tårta. Vi är väldigt stolta över vår placering, men det finns en hel del att jobba vidare med, som kompetensutveckling och ökad trivsel på vårt call center. Det är inte läge att luta sig tillbaka, man måste inse att det är en ständig process, avslutar Toni Kekkinen. Undersökningen Så här går undersökningen till: Attraktiv Arbetsgivarindex speglar arbetsvillkoren ur ett medarbetarperspektiv och visar hur attraktiv arbetsgivaren är jämfört med andra organisationer och företag. I den totala databasen ingår sammanlagt närmare 650 000 medarbetares arbetsvillkor från cirka 260 företag och organisationer, motsvarande cirka 13 procent av alla som arbetar i Sverige. Kartläggningen görs med hjälp av uppgifter från personalsystemen, till exempel uppgifter om antal anställda totalt, antal rekryteringar och avgångar, tid för kompetensutveckling, uppgifter om sjukfrånvaro och så vidare. Alla uppgifter är på aggregerad nivå och inga personuppgifter finns med. Uppgifterna sammanställs till nio nyckeltal som värderas med en poäng mellan 1 – 20, maxpoängen man kan uppnå i Attraktiv Arbetsgivarindex är 180 poäng. Nr 5 2018 Tidningen ENERGI 65