Lera SKÄRVOR Mutinas nya showroom, vårens hetaste
nyheter och skulptural keramik.
Lera KÄNSLA FÖR DETALJERNA Vi besöker Jonas Bohlin
s senaste skapelse Aira som nyligen belönats med Guldst
Lera PORTRÄTTET Keramikern Cecilia Kraitz fann sit
t konstnärliga uttryck i den uråldriga rakutekniken. PORTRÄTT: CECILIA KRAITZ VEDELDAD KERAMIK Keramikern Cecilia Kraitz inspireras av det som inte går att kontrollera. Med wabi-sabi-läran som filosofi och den japanska rakutekniken som metod skapar hon keramiska verk i vedeldad ugn i ateljén i Båstad. Text HEDVIG ANDERSSON Bild MIKAEL BERTMAR C 16 ecilia Kraitz är konstnär och keramiker med en passion för den japanska rakutekniken. Förra året uppmärksammades hon för bardisken på den nyöppnade restaurangen Aira på Djurgården i Stockholm, som hon klätt i keramiska plattor. Den japanska rakutekniken, en bränningsmetod som härstammar från 1500-talet, upptäckte hon som 20-åring. – Rakun står för en filosofi om det oförutsägbara. Det är en del av det hela, att man inte kan styra. Jag väljer att arbeta väldigt traditionellt med raku för att jag tycker att traditionen är så fin. Det är en helt annorlunda process mot traditionell bränning, mer som glasblåsning där man är inne i elden och arbetar. DEN VEDELDADE bränningen av enkla, keramiska föremål kom till i Japan på 1500-talet eftersom man ville skapa ett alternativ till de exklusiva, keramiska teserviserna och på så sätt göra teceremonin tillgänglig för fler. Tekniken nådde Europa först under mitten av 1900-talet. Istället för att, som vid traditionell bränning, långsamt gå upp i temperatur och sedan långsamt gå ner, sätter man in föremålen CECILIA KRAITZ Som dotter till konstnärerna och keramikerna Ulla och Gustav Kraitz har Cecilia Kraitz leran i blodet. Hon började tidigt utforska keramiken som konstform och fastnade snart för den japanska rakutekniken. Sedan dess har hon uppmärksammats för både konst och bruksföremål i keramik som hon tillverkar i vedeldad ugn utanför ateljén i Båstad. i 900–1 000 °C direkt och följer den jämförelsevis korta processen. – Man ser hur glasyren börjar bubbla. När det nästan är klart tar man ut föremålet, glödande med en tång, och lägger det i kutterspån. Då får du de typiska krackeleringarna. Där skapas ett mönster som jag inte kan påverka. Jag är inte otålig längre, men jag var det som ung, och i rakun är det a LERA #1 2021
Lera KAKELSPANING Stylisten Josefin Tolstoy slår h
ål på myten om den vita kulörens brist på dimensioner.
Lera FORM & TEKNIK Arkitekten Daniel Östman klär m
öbler i keramik.
Lera SUMMAN AV DELARNA Hanna Westin Skogh och Emel
ie Solklippa har skapat en magisk värld i mosaik.
Lera FYRA JORDNÄRA INTERIÖRER Många finner inspira
tion i naturen just nu – vi listar de snyggaste interiö
Lera REPORTAGE Vi kartlägger keramikens livscykel
och finner styrkorna i ett mångtusenårigt material.
Lera KAKELDETALJEN OMA har inrett en klädbutik med
behoven som kommer med nätshopping i fokus.
Lera KRÖNIKAN Amanda Borneke skriver om materialin
venteringen som en tidsresa.