Lera SKÄRVOR Mutinas nya showroom, vårens hetaste
nyheter och skulptural keramik.
Lera KÄNSLA FÖR DETALJERNA Vi besöker Jonas Bohlin
s senaste skapelse Aira som nyligen belönats med Guldst
Lera PORTRÄTTET Keramikern Cecilia Kraitz fann sit
t konstnärliga uttryck i den uråldriga rakutekniken.
Lera KAKELSPANING Stylisten Josefin Tolstoy slår h
ål på myten om den vita kulörens brist på dimensioner.
Lera FORM & TEKNIK Arkitekten Daniel Östman klär m
öbler i keramik.
Lera SUMMAN AV DELARNA Hanna Westin Skogh och Emel
ie Solklippa har skapat en magisk värld i mosaik.
Lera FYRA JORDNÄRA INTERIÖRER Många finner inspira
tion i naturen just nu – vi listar de snyggaste interiö
Lera REPORTAGE Vi kartlägger keramikens livscykel
och finner styrkorna i ett mångtusenårigt material.
Lera KAKELDETALJEN OMA har inrett en klädbutik med
behoven som kommer med nätshopping i fokus.
Lera KRÖNIKAN Amanda Borneke skriver om materialin
venteringen som en tidsresa. K RÖN I K A ”Varje inventering är en tidsresa” Amanda Borneke är kvalitets- och miljöledare på rivningsföretaget CS Riv & Håltagning. Hon skriver och föreläser regelbundet om hållbarhet, affärsutveckling och återbruk inom byggindustrin. JAG GÅR MELLAN våningsplanen. Protokollen i handen, håret fäst i en låg hästsvans för att inte störa bygghjälmen. Här ska göras en stor asbestsanering på samtliga våningsplan och jag gör kontrollen innan jobbet får börja. Jag vandrar runt i byggdamm, stim och stök. Då ser jag det. Det finns något bakom det smutsiga, vita kaklet. Som solsken i gyllene timmen lyser det bakom den spruckna keramiken. Ju mer jag bilar fram, desto mer förbryllad blir jag. En melodi av gult, grönt och brunt flätas samman i ett förtrollande blommönster. I stunden verkar färgerna oändliga och jag finner olika lager när jag låter fingertopparna glida över kaklet. I samma sekund reser jag tillbaka i tiden tillsammans med rummet. Jag ser hur murbrukaren kletar fog och fix för att sedan smälla upp solskenskaklet på väggen. Plötsligt osar en doft av stekta ägg och färdigbryggt kaffe. På krokarna hänger rutiga kökshanddukar och på bordet står tungt brunt porslin. Jag ser en matsal, en kvinna med rullat hår och en cigarett mellan läpparna. Några barn som leker susar förbi. Deras skratt ekar. En tallrik smäller i backen och glider bakom spishällen. I ett nytt slag med hammaren ser jag hur berättelse efter berättelse smulas sönder framför min plattmejsel och handslägga. Bakom spisen hittar jag en bit tungt brunt porslin. Jag ler när jag inser att jag vet hur den hamnat där. Jag fortsätter veva slag mot väggen. Som rivningsinventerare är jag som en rättsläkare på en brottsplats. Jag kommer dit med min kunskap, mina plasthandskar och provtagningskit. Lägger material i aluminiumfolie eller kletar aceton på min plattmejsel. Det är mitt ansvar att ta reda på vad som har hänt och hur platsen ska hanteras. Varje materialinventering är som en tidsresa. Jag får tillgång till byggnader, rum och material som jag aldrig annars skulle fått se. Det blir min uppgift att resa bakåt i tiden med hjälp av ritningar, för att säkerställa en bra arbetsmiljö för den som ska arbeta där imorgon. Nu ligger plastpåsarna med kakelbitar i framsätet, radion är på och jag har bytt från bygghjälmen till ett par solglasögon. Just nu har vi sätt att återanvända byggkeramik som takpannor, toalettstolar och tvättställ. Jag längtar till den tid, då vi även kan sanera och återbruka solskenskakel. Än så länge får jag nöja mig med att återanvända dess minne i den här krönikan. ■ NÄSTA NUMMER KOMMER I NOVEMBER KAKELSPANING 2022 – ÅRETS HETASTE TRENDER BUBBELGUMSROMANTIK PÅ LEKFULL RESTAURANG I DUBLIN HÖSTENS VACKRASTE NYHETER 42