Lera SKÄRVOR Mutinas nya showroom, vårens hetaste
nyheter och skulptural keramik.
Lera KÄNSLA FÖR DETALJERNA Vi besöker Jonas Bohlin
s senaste skapelse Aira som nyligen belönats med Guldst
Lera PORTRÄTTET Keramikern Cecilia Kraitz fann sit
t konstnärliga uttryck i den uråldriga rakutekniken.
Lera KAKELSPANING Stylisten Josefin Tolstoy slår h
ål på myten om den vita kulörens brist på dimensioner.
Lera FORM & TEKNIK Arkitekten Daniel Östman klär m
öbler i keramik.
Lera SUMMAN AV DELARNA Hanna Westin Skogh och Emel
ie Solklippa har skapat en magisk värld i mosaik.
PROJEKT: HAVREFLINGAN TER Inför uppdraget begav s
ig Hanna Westin Skogh och Emelie Solklippa till bland annat Järvzoo, Skansen och västkusten för att studera och fota djur som de ville avbilda. Utifrån fotona tecknas motiven för att sedan byggas i mosaik. Monteringen ställer höga krav på plattsättarna. H PROJE K TFAK TA PROJEKT: Havreflingan PLATS: Stockholm ARKITEKT: Ettelva Arkitekter ÅRTAL: 2021 KONSTNÄRLIG GESTALTNING: Mosaic Sweden (Solklippa & Skogh) OMFATTNING: 7 motiv 28 anna Westin Skogh och Emelie Solklippa startade 2008 Mosaic Sweden, som bland annat ägnar sig åt konstnärliga utsmyckningar i mosaik. I början av året stod det senaste projektet klart. En fasadutsmyckning till ett bostadshus och en förskola i Järfälla på uppdrag av bostadsbolaget JM. – Vi fick ganska fria händer. De ville ha ett böljande tema, men utöver det var de öppna för förslag. Eftersom kvarteret heter Havreflingan tog vi fasta på det och arbetade ut idén med ett havrefält tillsammans, berättar Hanna Westin Skogh. Under en vistelse på västkusten fick Emelie Solklippa möjlighet att studera havrefältens skiftningar under dygnet. – Jag gick ut och fotade morgon och kväll och fångade det stora böljande fältet i både gryning och skymning, berättar hon. Verket består av sju motiv i mosaik, och förutom det böljande havrefältet syns bland annat tranor och rådjur i en storslagen nyans- och detaljrikedom. När man arbetar med konstnärlig gestaltning i mosaik finns två tekniker att välja på, pixlad teknik där man använder hela bitar, eller handklippt där man anpassar bitarna med mosaiktång. Att skapa motiv i mosaik ställer höga krav på plattsättarna. – Vi jobbar alltid med samma firma, Julias Platt. Minst en av oss är också på plats när motiven monteras eftersom man kan behöva göra mindre justeringar. HANNA WESTIN SKOGH tycker sig se ett ökat intresse för både konstnärliga utsmyckningar som en del av arkitekturen och för mosaik. – Det beror kanske på att det är ett så uppskattat material bland allmänheten. Varje bit är som ett smycke i sig, och beroende hur ljuset skiftar så förändras ytan. Det är roligt att se mer av det i offentlig miljö. ■ LERA #1 2021
Lera FYRA JORDNÄRA INTERIÖRER Många finner inspira
tion i naturen just nu – vi listar de snyggaste interiö
Lera REPORTAGE Vi kartlägger keramikens livscykel
och finner styrkorna i ett mångtusenårigt material.
Lera KAKELDETALJEN OMA har inrett en klädbutik med
behoven som kommer med nätshopping i fokus.
Lera KRÖNIKAN Amanda Borneke skriver om materialin
venteringen som en tidsresa.