Tidningen Energi 1
I sin vindkraftspark Pen y Cymoedd i Wales har Va
ttenfall byggt en storskalig lagringsenhet (22 MW) bredvid vindkraftsparken. anpassa regelverk och lagstiftning till omställningen. Om man inte gör det, går det inte att realisera nyttorna. Och det går inte att bygga ut all förnybar kraft utan lagringsteknik, säger Lars Olsson, konsult på Seniorit, och tidigare vd för ett antal nätbolag. Som vd för Falbygdens Energi var han med 2011 och sjösatte landets första energilager för lågspänningsnät. – Då testade vi alla tekniska möjligheter och prestanda. Men vi kom fram till att priserna måste sjunka samtidigt som värdet på tjänsterna måste öka om man ska satsa på detta. Idag finns en öppning i den nya intäktsramen som gör att nätföretagen får köpa tjänster från aktörer som äger batterilager när det uppstår effektbrist. Det kan öppna upp marknaden för tredjepartsaktörer som kan handla med effekt. Även Lars Olsson pekar på nyttan av batterier på hushållsnivå: – Innanför elmätaren finns inga regler. Det är kunden själv som bestämmer. Om nätbolagen skulle kunna få köpa tjänster av kunderna skulle det bli ännu bättre lönsamhet för kunder som äger batterilager. Samtidigt som affärsmodeller och regelverk slipas utvecklas tekniken successivt. Med bas i Ångströmlabbet vid Uppsala universitet kraftsamlar nu EU för att utveckla framtidens batterier under ledning av professor Kristina Edström, en av tungviktarna inom batteriforskningen. I det nya projektet Batteries 2030+, som hon leder, är visionen att skapa batterier med ultrahög kapacitet och liten miljöpåverkan. I väntan på de riktigt stora tekniska framstegen är det litiumjonbatterierna som dominerar marknaden, och priserna på dessa sjunker stadigt: en nedgång med drygt 70 procent sedan 2013. Det är framför allt bilmarknaden som driver på utvecklingen. Alla stora biltillverkare är inne på elbilsspåret och marknaden växer snabbt. I Sverige är Northvolt snart klar med sin pilotanläggning i Västerås och förbereder för sin stora batterifabrik i Skellefteå, en satsning på runt 30 miljarder kronor. Bilbatterierna kan inte bara användas i bilar utan kan seriekopplas i större system. I sin vindkraftspark Pen y Cymoedd i Wales har Vattenfall byggt en storskalig lagringsenhet (22 MW) bredvid vindkrafts parken. Lagret, som består av 500 batterier från BMW i3, Vi kan ansluta mer vindkraft och dessutom minska antalet strömavbrott. Men det kommer att kosta mycket pengar. Fredrik Carlsson, FoU portföljchef för Eldistribution på Vattenfall Research & Development TIDNINGEN ENERGI NR 4 2019 25 FOTO: VATTENFALL