Innotrans 2022 1
INNOTRANS 2022 Innovationer för klimatet Hållbarh
et är också en viktig fråga för tillverkare av rullande materiel. Sammantaget kunde besökarna besiktiga 250 världspremiärer från följande fem mässegment: Järnvägsteknik, Järnvägsinfrastruktur, Kollektivtrafik, Inredning och tunnelbygge. Ett av Hitachis "Blues" tåg på InnoTrans. Det tillhör Masaccio-plattformen och är utrustat med dieselelektrisk framdrivning integrerad med batterier som gör tåget till en hybrid-bimodal lösning, som även kan köras utan elektrifiering. Dessa nya fordon är exceptionella när det gäller prestanda och hållbarhet eftersom de är utrustade med den nya generationens dieselmotorer och lågemissionsmotorer (steg V) integrerade med batterier som möjliggör minimala utsläpp och bullerreducering. Här åresenterar Dr Sigrid Nikutta, styrelseledamot för godstransporter på Deutsche Bahn, det nya Vectron Dual Mode-loket: - Framtidens godståg står här redo att avgå! Förutom ett helt nytt tvåkraftslok kan de nya m² stora vagnarna användas flexibelt och modulärt för olika slags gods. Det finns plattformar i olika längder och olika strukturer som kan placeras på vagnen för transport. Om vi integrerar det här tåget med digitala automatiska kopplingar har vi den avgörande hävstången som tillåter oss att lasta på mer gods på den klimatvänliga järnvägen, som tidigare har haft begränsad kapacitet, förklarade Sigrid Nikutta. De 40 meter långa spårvagnarna av typ CITYLINK har en förarhytt i varje ände och en topphastighet på 100 km/h och kan ta 252 passagerare. De har rymliga, ljusa och luftkonditionerade passagerarutrymmen och har multifunktionella ytor för cyklar, säten för personer med nedsatt rörlighet och två rullstolspassagerarutrymmen. 14 Dessutom visade InnoTrans 124 st nya järnvägsfordon utomhus på en provisorisk rangerbangård med 3500 meter spår. Denna tågflotta omfattade även ett antal vätgasdrivna tåg. Största moderniseringsprogrammet Deutsche Bahn startar det största moderniseringsprogrammet hittills för sin tågflotta och har för avsikt att investera mer än 19 miljarder euro i nya lok och tåg fram till 2030. Vi investerar nu i framtidens tåg, förklarade Deutsche Bahnchefen Richard Lutz på årets InnoTrans. Enligt Lutz skapar rekordsumman prestanda för en ännu högre efterfrågan. Moderna fordon gjorde järnvägen mer klimatvänlig, mer pålitlig och mer kundvänlig. På mässan visar DB hur framtidens regionaltåg skulle kunna se ut. Från våren 2023 kommer passagerare att resa i Bayern för första gången i en specialombyggd dubbeldäckare. Det statligt ägda bolaget förklarade att rumsligt åtskilda så kallade kontorshytter och ett rymligt familjeområde är exempel på hur det blir ännu bekvämare att resa i regionaltrafiken och hur passagerarna kan utnyttja tiden ombord ännu bättre. Inom fjärrtrafiken utökar Deutsche Bahn sin ICEflotta med bland annat nya ICE L. År 2030 förväntas denna flotta växa till cirka 450 tåg. Järnvägen är en viktig del av den omdaningen i mobilitets och klimatpolitik som den nuvarande tyska