Innotrans 2022 1
INNOTRANS 2022 Intresset för hållbara klimatledni
ngssystem för tåg har ökat enormt de senaste åren. COVID-19-pandemin fungerade som en katalysator för nya lösningar som är ännu säkrare och renare. Merak, Knorr-Bremses globala varumärke för HVACsystem levererar ren luft genom smart användning av smart ventilation som fördelar luften med hjälp av högeffektiva filtrerings- och reningslösningar med syfte att avlägsna potentiellt patogena sporer, virus och bakterier. En av de imponerande egenskaperna hos konceptet, som är designat för snabb, skalbar eftermontering, är dess extra hygieniska effektivitet den erbjuder genom att extrahera aerosolbundna SARS-CoV-2-virus från atmosfären inne i ett tåg. branschen, förklarade Christophe RoccaSerra, VD och grundare av Tallano, när han beskrev sin drivkraft. För tolv år sedan började han arbeta med en lösning på ett problem som hittills fått lite uppmärksamhet trots att det är en folkhälsofråga: partikelutsläpp som orsakas av tågens bromsar. För att de fina dammpartiklarna inte ska komma in i miljön i första hand verkar Tallanos bromssystem direkt vid källan. Vi modifierar bromsbeläggen och sedan tar vi bort det fina dammet från bromsbeläggen där det förekommer, förklarar Christophe RoccaSerra. Samtidigt mäter vi temperatur och tryck på bromsbeläggen och kan göra en prognos på när bromsbeläggen behöver bytas, förklarade Tallanos chef. SWISSRAIL presenterade ett framtidsföränderligt tunnelprojekt på InnoTrans Michaela Stöckli redogjorde på mässan om det senaste 24 Bättre luft i tågen Företaget Knorr Bremse visade på framgångsrika projektet inom den schweiziska järnvägsbranschen och dess betydelse för Europa. Det prestigefyllda Ceneritunnelprojektet avslutades i september 2020. Som en viktig del av den transalpina rutten NRLA, erbjuder den många möjligheter för optimering av gods och passagerartransporter. I och med öppnandet av Ceneritunneln i september 2020, togs Schweiz största järnvägsprojekt i drift efter mer än 20 års k onstruktion och kostnader på cirka 23 miljarder CHF NRLA. Denna nya transalpina rutt genom Europa gör godstransporterna från Rotterdam till Genua effektivare och framför allt mer klimatvänliga. Den samlade kompetensen hos den schweiziska järnvägsindustrin gjorde detta århundrades arbete möjligt, konstaterade Michaela Stöckli, VD för SWISSRAIL. Blue & Green AB, som är ett av Skandinaviens ledande företag inom tåg-, bussoch biltvätt, rengöringsmedel för den grafiska branschen och andra industrier samt graffiti¬borttagning, ville också vara med på Innotrans. - I Landskrona har vi en modern produktionsanläggning på 3 200 m2 som inkluderar ett laboratorium för produktutveckling och ”skräddarsydda” produkter. Blue & Green AB har säljare i hela Skandinavien och återförsäljare i många europeiska länder, berättade företagets VD, Christer Ekstrand. mässan hur utsläpp och energiförbrukning från järnvägsfordon och flottor kan minskas avsevärt. Dr Jürgen Wilder, styrelseledamot för KnorrBremse AG och ansvarig för divisionen Rail Vehicle Systems, markerade särskilt utbudet av lösningar i linje med dagens hållbarhetstrender: Vi servar våra kunders hållbarhetskrav med stort produktrelaterat och företagsansvar. Å ena sidan stödjer våra alltmer nätverksbara system redan våra kunder med att minska utsläpp och energiförbrukning inom järnvägstransporter. Å andra sidan främjar KnorrBremse produkter en optimerad cirkulär ekonomi i industrin och uppfyller våra höga krav på återvinningsbarhet – till exempel genom ECOdesign. Hållbar luftkonditionering Covid19pandemin har fungerat som en katalysator för nya och ännu säkrare, rena lösningar. Merak, KnorrBremses globala varumärke för