Innotrans 2022 1
INNOTRANS 2022 svårt att identifiera vem som fakt
iskt är den tekniska ledaren. Faktum är: Alstom har redan vätgaskapabla tåg i drift, bland annat i Tyskland. Mellan Bremerhaven och Buxtehude drivs iLint med vätgas. Dessutom är räckviddsrekordet en verifierbar prestation. Siemens är fortfarande i prototypfasen. På InnoTrans presenterade Stadler också sitt första vätgaståg, Flirt H2: Det kommer att vara det första vätgaståget inom amerikansk persontransport som går i trafik i Kalifornien 2024. Så schweizarna är ungefär lika långt framme som München. H2tekniken som helhet kan vara framtiden. Det finns fortfarande 3 000 tåg som kör enbart genom Tyskland och förbränner diesel under denna process. Siemens chef Busch sade under en Alstom uppnådde ett nytt världsrekord i distans med sitt vätgasdrivna Coradia iLint nyligen, som klarade av en total sträcka på 1 175 kilometer på en enda fyllning. Försöket ägde rum i den tyska delstaten Niedersachsen. Coradia iLint har tillryggalagt mer än 200 000 kilometer mellan 2018 och 2022 som en del av olika provkörningar och även reguljär trafik. paneldebatt under mässan: Marknadspotentialen är gigantisk. När det finns tillräckligt med H2 tillgängligt kommer den att ha lett till dieselns död på järnvägen. Siemens förlitar sig på den befintliga Mireoplattformen, som idag huvudsakligen producerar elektriska multipelenheter med strömavtagare för luftledningar. Under tiden har Siemens lagt till batteritåg och vätgaståg till plattformen. Siemens Mobility Siemens Mobility presenterade nästa generations vätgaståg i form av Mireo Plus H och Mireo Plus B, som även är utrustade med modulära, högpresterande batterisystem. I Siemens Mireoprojekt i BadenWürttemberg kommer den gröna vätgasen från Deutsche Bahn, utvecklat i små kvantiteter av Deutsche Bahns dotterbolag DB Energie. ”Godset ska fraktas på räls”, står det på denna godsvagn. Inför en stadigt växande godstransportmarknad står logistikbranschen inför tuffa utmaningar. Europa räknar med en ökning av fraktefterfrågan på 30 procent fram till 2030, en ökning som betyder minst en miljon extra lastbilar. För att förhindra detta scenario, måste godstrafiken överföras från vägen till järnvägen. 16 Alstom introducerade vätgasdrift Där fanns naturligtvis även Alstoms Coradia iLint, ett passagerartåg med vätgasdrift, som redan är i kommer