Omtanke 1
TEMA: HVB/FAMILJEHEM Rapporten är en del av det t
reåriga projektet ”Vägen tillbaka” som finansieras av Allmänna arvsfonden. Projektet sätter fokus på barn och unga med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och problematisk skolfrånvaro. Skolfrånvaro är en fråga som ofta kommer upp på Riksförbundet Attentions medlemsträffar, eftersom det är ett vanligt problem för barn med NPF. RAPPORTENS ENKÄTFRÅGOR VISAR bland annat att 69 procent av de tillfrågade mår dåligt av att vara i skolans lokaler, 64 procent känner stress och att det är höga krav och 58 procent uppger att de inte får den hjälp och stöd de behöver. Bristen på stöd gör att eleverna ofta hamnar efter i skolarbetet, vilket i sin tur leder till en känsla av misslyckande och en lägre motivation. Skolans lokaler beskrivs många gånger som röriga och med många intryck i klassrum, högljutt och stökigt i korridorerna under rasterna och i matsalen. Intryckskänsliga barn blir snabbt dränerade på energi i den här typen av miljön. 52 PROCENT KÄNNER att de vuxna inte lyssnar och förstår elevens behov. Lika många uppger att de just nu mår för dåligt för att orka vara i skolan. 30 procent har ingen vuxen i skolan som de känner sig trygg med och kan vända sig till. – Under projektets gång har vi haft många samtal med ungdomar om att det har varit avsaknaden av goda relationer till vuxna i skolan som gjort att skolfrånvaron eskalerade, säger Susanne Berneklint, projektledare för ”Vägen tillbaka”. Hon var en av talarna under ett lunchwebbinarium som Attention och Magelungen bjöd in till. – Man kanske inte tänker på att relationer är så viktiga. Inte när allt fungerar bra, men när det inte fungerar blir det desto tydligare att det kan göra hela skillnaden, säger Caroline Englund, speciallärare på Magelungen grundskola, Södermalm. LEONARDO MÖLLER FLORES, som har egen erfarenhet av problematisk skolfrånvaro, deltog på webbinariet och har även deltagit i projektet. Han menar att relationerna är grunden till att eleverna ska känna trygghet i skolmiljön, att bli bemött med ett öppet sinne. – Det hände ofta att jag kom till skolan försent, ibland efter lunch. Då hade www.ssil.se | 27