Omtanke 1
Andreas Sellin, vd, och Patrik Olsson, affärsområ
deschef på Insikten, tycker att det är viktigt att arbeta med kunskapsöverföring. Foto: Insikten lämplighetsbedömning för att säkerställa att vi har rätt kompetens, att han ryms inom vår målgrupp och att matchningen mot övriga klienter är god. 8 av 10 gånger säger vi faktiskt nej, säger Andreas Sellin. Att flytta är alltid påfrestande, det är en kris i sig. Man hamnar i en ny kontext, bland nya människor och behöver då extra trygghet för att bygga upp tilliten. – Med 30 års erfarenhet så vet vi att barn med autism och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utvecklas bäst i en mindre kontext, därför är våra boenden små om upp till fem platser, säger Andreas Sellin – Man kan behöva påminna sig om att HVB är hem, vård och boende. Det här är våra ungdomars hem, de vet ofta inte hur länge de ska bo här och vi är bara där för att stötta och hjälpa de här barnen, säger Patrik Olsson. HAN MÄRKER ATT man talar allt mer om omsorg och bemötande idag. För ett par år sedan var det mer fokus på behandling. – Men om man inte känner sig trygg kan man inte ta till sig någon behandling. Därför är relation och tillit viktigast av allt. En lyckad start lägger grunden för hela placeringen. Därför förstår vi värdet av att så tidigt som möjligt börja bygga en 32 | www.ssil.se »Det är aldrig ungdomens fel, allt hänger på oss som utförare« relation med den som ska placeras. Detta göra vi genom en genomtänkt struktur där tilltänkt kontaktperson är delaktig i ett tidigt skede. Redan på de första mötena och vid inflytt. – 36 timmar efter inflyttning så gör vi en trygghetsplan där vi har möjlighet att identifiera vilket förhållningssätt som minimerar riskerna för problemskapande beteende. Det är frågor som: ”Hur vill du bli bemött?”, ”Hur vill du bli väckt på morgonen?” och ”Vad gör dig arg?” Målgruppen har ofta hög känslighet mot olika intryck. Därför är lokalerna anpassade för att ha en lugnande inverkan, utan onödigt ljud eller skrikiga färger. – Det är jätteviktigt för ungdomarna att få återhämtning. De ska kunna gå undan till sitt rum och varva ned på det sätt som de behöver efter en dag i skolan. Det kan till exempel innebära att spela dataspel 1,5 timme. När man arbetar med unga med NPF behöver man ha förståelse för vad det innebär. – NPF är en funktionsnedsättning. Ungdomen kan inte skärpa sig. Därför kan man inte ställa omöjliga krav. Hela ansvaret ligger på oss att stödja ungdomen. Genom TBA, tillämpad beteendeanalys, kan man kartlägga vilka situationer som sätter igång ett beteende och vilka konsekvenser det får. Genom att analysera problembeteenden, till exempel att personen blir arg, och vad som föranledde det kan man skapa förändring genom att anpassa miljön så att beteendet inte uppkommer. – Ingen tycker att det är kul att vara arg. Det är värdefullt både för oss och ungdomen när vi kan dokumentera förändringar i ett beteende, till exempel att personen inte är arg lika länge eller lika ofta längre. Det ökar motivationen och skapar förståelse varför personen är här, att det vi gör hjälper, säger Andreas. PATRIK OLSSON BERÄTTAR om en kille som helt plötsligt hade börjat uppvisa fler utåtagerande beteenden och när de tittade närmare på det som hade triggat igång beteendet så upptäckte de att det var för att hans cykel var trasig. – Det var nämligen så att hans strategi när han kände att han höll på att bli arg,