GLAS 1
” s s verknings- och montageskede i vårt företag.
Jag tror verkligen på AR-tekniken. Den kommer att förändra våra medarbetares > vardag och innebär att vi kan kvalitetssäkra vårt arbete på ett helt annat sätt än vi har idag. Jerry Eriksson, projektledare för AR-projektet och forskare på RISE Glas, tror också på möjligheterna: — Man har hittat tillämpningar vid varje enskilt steg från planering, via produktion och till marknadsföring och försäljning. I och med förstudien har man kunnat visa att det går att använda existerande 3D-modeller i AR-tillämpningar. Man behöver alltså inte börja om från början med att ta fram ritningar specifikt för AR, berättar han. Erfarenheterna från projekten visar att en förhandsbild av hur ett ännu inte byggt hus kommer att se ut lämpar sig bättre att göra med VR än AR. Däremot finns det många andra områden där AR med fördel kan användas som vid: • tillverkning • projektering • montering på byggplats • underhåll och förvaltning • utbildning • säljstöd Säkert och resurseffektivt Schüco är ett teknikföretag i byggbranschen som undersöker möjligheterna med VR och som ser en stor potential för framtiden. Mycket fokus läggs på visualisering, men den stora vinsten kommer förmodligen ligga i säkrare och mer resurseffektivare byggprocesser berättar Melinda Lemke, marknadsansvarig på Schüco Sverige. — Vi drivs av att göra människors liv enklare och att testa nya möjligheter är en självklarhet. Vi trevar oss fram både vad gäller VR och AR och har ett flertal intressanta projekt, bland annat ett virtuellt showroom där du med VR-glasögon kan gå in i byggnader för att uppleva våra lösningar, upplyser hon och fortsätter: — Vi säljer glaslösningar för hela klimatskalet och med VR kan vi på ett tydligare sätt visa hur produkterna ser ut och vad de klarar av. Det är stor skillnad på att kliva in i en tredimensionell virtuell byggnad istället för att titta på en 2D-ritning. — Vårt mål är dock inte bara att visualisera utan framför allt att förenkla och göra byggprocessen resurseffektivare och säkrare genom att på ett tidigt stadium kunna upptäcka konstruktionsfel som kan uppstå när olika produktkategorier ska samverka, göra det enklare att göra hållbara val, erbjuda byggarbetare hjälp under själva byggprocessen exempelvis med instruktionsfilmer med AR-glasögon eller testa bullernivåer och ljusinsläpp. Schüco hoppas kunna utveckla ARglasögon som hjälper både tillverkare och montörer i deras dagliga arbete att få kvalificerad hjälp via exempelvis direktuppkoppling med experter eller instruktionsfilmer. — Vad gäller VR hoppas vi i framtiden att kunna visa individualiserade lösningar eftersom vi bara säljer skräddarsytt efter kundens önskemål. Tänk dig att kunna kliva in i ditt framtida hus och kunna klicka dig fram till de lösningar du önskar, funderar Melinda Lemke. I den digitala världen hänger det mesta ihop och Schüco arbetar på bred front med allt från BIM och produktkonfiguratorer till uppkopplade verkstadsterminaler och beredningsmjukvaror direkt i mobilen. Visualiseringsutveckling på glas i fordon Även fordonsindustrin undersöker hur man skulle kunna utnyttja visualiseringsteknikerna. I studien ”Glass Reality” undersöktes hur man kan utnyttja glasytor i fordon för interaktiva och/eller informationsändamål. Målet var att identifiera potentiella tekniker DEN SOM ÄR INTRESSERAD AV ATT DISKUTERA OCH UNDERSÖKA HUR MAN SKULLE KUNNA DRA NYTTA AV DE HÄR TEKNIKERNA I SIN VERKSAMHET ÄR VÄLKOMMEN ATT KONTAKTA MIG. > Blandade AR-projekt. 58 GLAS 2.2018 / simulering / a J d e r n i r e y M E n i r k o l L e m k e