GLAS 1
” > 70 procent av Nordmarkens Fasaders produktion
gick till norska kunder. Det var de ”glimrende” goda oljeåren med stora glasade partier och Dallashysteri. Men, sedan cirka ett och ett halvt år tillbaka, har Göteborg gått om Oslo. Bland de senaste uppdragen märks Porsche Center i Mölndal och ett flerbostadshus på Gustaf Daléngatan på Hisingen. Båda i samarbete med Ulricehamns Glasmästeri. — En del av dem är själva producenter och då fungerar vi som back up. Orkar de inte med hela produktionen går vi in och tar över som vi nyss gjorde på Burgårdsgymnasiet i Göteborg och ett parkeringshus i Borås. Dubbelt prisad på hemmaplan Att Jonas valde avdelning Västsverige när han anmälde sig till StyrelseAkademin var förstås ingen tillfällighet. Han såg chansen att knyta nya kontakter och komma in i nya nätverk. Och säkert var det heller ingen tillfällighet att han två gånger, 2011 och 2017, fått Årjängs kommuns Näringslivspris. Även om du är förvånad över dina framgångar tycks du ha en plan, en långsiktighet? — Jo visst, men jag är dålig på att kommunicera den. Under resans gång har det varit många trappsteg att ta och ibland har jag slagit min panna blodig, men jag aldrig släppt den röda tråden – konstant låga fasta kostnader. Och inte var det en slump att du anslöt dig till StyrelseAkademin. Du anade din potential? — Det stämmer att jag är medveten om min egen förmåga och det har jag lillsyrran att tacka för. Hon är rullstolsbunden och saknar talförmåga. Vi kommunicerar med henne genom tecken, men så mycket hon har lärt mig! Hon fick mig att tänka att när jag kan och har möjligheten, varför ska jag då inte ta vara på den? Hjälper gärna nyanlända till jobb Inom företagsvärlden talas allt oftare om anpassad rekrytering. Att man inte behöver vara supersocial och kunnig inom många områden för att få ett jobb. Man kan vara ganska enkelspårig inom ett område. Är det något du tänkt på inom ditt företag? — Nej men däremot är jag mer öppen för att hjälpa nyanlända in på arbetsmarknaden. Hela situationen bekymrar mig för i mina trakter finns många väljare ut mot extremhögern. Att inte döma utan se varje individs möjligheter är något vi har att sträva efter oavsett kultur och ursprung menar Jonas. — Tyvärr döms det i mångt och mycket även i den homogena 68 GLAS 2.2018 / profilen / JAG GICK UPP PÅ MITT RUM, TOG I SMYG FRAM ORDBOKEN OCH SLOG UPP ORDET AMBITION. DÄR STOD DET ÄREGIRIG. gruppen, och det har vi talat om mycket om hos oss. Ett tag var det lite skitsnack, men på våra månadsmöten kom vi till rätta med det. En gång sade jag: Jag tycker mer om var och en av er än ni tycker om varann. Det fick dem att reagera och att skapa bättre relationer. En annan sak som är viktig är att få växa inom ett företag. Jag är till exempel stolt över Tommy Sjöstedt som började med skruvar och idag är en perfekt försäljare och Jan Danielsson som började med att kapa profiler och nu är framgångsrik inköpare. Komplicerad vardag kräver lösningar Nu står du själv inför åtagandet som Glasbranschföreningens nye ordförande. Vad kan du bidra med? — Att jobba för bra utbildning i hela glasbranschen. Det krävs och kommer att krävas ett högre tekniskt kunnande. Vi ska ju till exempel producera el med våra glasfasader! Lister/profiler och fönster. Två skilda bord kan tyckas. Ja, men i framtiden blir det oerhört viktigt att båda sidor följer den tekniska utvecklingen. Och samarbetar. — Vi går mot en allt mer komplicerad vardag. En elektriker måste kunna kanalisera när elen ska dras. Elstyrning via passersystem kommer att bli ett stort område vilket i sin tur kommer att ställa andra krav på våra profiler. Krav kommer också att ställas på att alla branscher håller sig a jour med det senaste inom teknik. Även lokalt. Allt handlar om relationer Men det är också en annan sak som Jonas kämpar för. Hans gamla käpphäst att hålla relationen med kunden vid liv. — Som bransch är vi ganska konservativa på den punkten. Ett sätt att komma vidare är att upprätta det jag kallar en relationshandling. En dokumentation, en historik, som innehåller närvaro, kunskap, vad som efterlyses, byggfrågor och serviceavtal. En fortlöpande närvaro. Ett serviceavtal innebär att man lever med kunden, parerar, förändrar och ser möjligheter. Heter man Jonas Nilsson verkar allt detta lätt som en plätt. Svårare enligt honom själv blir att hantera de två rollerna, vd för Nordmarkens fasader AB och ordförande i Glasbranschföreningen. — Ingen får tro att jag agerar i eget syfte. Det bekymrar honom på samma sätt som han blev orolig när föräldrarna kom hem från kvartssamtalet och berättade att han hade för hög ambitionsnivå. Han var nio år. — Jag gick upp på mitt rum, tog i smyg fram ordboken och slog upp ordet ambition. Där stod det äregirig. /