GLAS 1
Konceptbild från NEVS av inter aktivt glas i taxi
- eller samåkningsbilar som man skulle kunna förverkligas i en prototyp. > som kan implementeras i NEVS fordon 2020–2025. — Nya spelare på marknaden, som Tesla, fokuserar helt på digitala lösningar och mjukvara och ligger steget före alla andra. Att det är viktiga frågor ser man på att Volvo etablerade en ny FoU-avdelning i Lund 2016 som enbart fokuserar på digital utveckling, berättar Jerry Eriksson, RISE Glas. I projektet utforskade man möjligheten att utnyttja glasytor och AR för information i fordonsmiljön. Detta skulle kunna bidra till: • Ökad säkerhet (information i siktfält). • Förminskad förbrukning/ökad räckvidd (kameraövervakningssystem). • Att möta förväntningar/efterfrågan hos kund (funktionalitet som med en smartphone). — Man valde att undersöka hur man skulle kunna lösa interaktivitet på glasen för inmatning och återkoppling för att i nästa steg kunna ta fram en prototyp. Efter mycket letande runt om i världen visade det sig att ett företag i Småland har utrustning för att kunna ta fram en sådan. Projektet är just avslutat och man håller på att titta på möjligheter att förverkliga prototypen, berättar Jerry Eriksson. Konceptstudien finansierades av FFIprogrammet på Vinnova och genomfördes av NEVS, Semcon och RISE Glas. Glasindustrin och visualiseringsteknikerna Flera bygg- och arkitektbolag arbetar med AR och VR för att ge en visualisering och upplevelse av en planerad byggnad. Ett tidigt exempel är när man använder surfplattor för att visualisera 2D-ritningar med 3D-grafik. Utvecklingen inom området är snabb 60 GLAS 2.2018 / simulering / och Jerry Eriksson arbetar med att hålla koll på utvecklingen och se hur man kan implementera möjligheterna i olika glasrelaterade sammanhang. — Man behöver ju inte AR-glasögon för att uppleva AR, utan kan också använda en smartphone som till spelet Pokémon Go. Det gör ju tekniken väldigt tillgänglig och användbar i vardagen. Förra året lanserade IKEA AR-appen ”Place”, som gör att man kan se hur IKEA-möblerna ser ut på plats hemma innan man köper dem. Det blir dock spännande att se den nya generationens AR-glasögon från Magic Leap som släpps senare i år och som ska ge en mer helgjuten upplevelse i samspelet med användaren än dagens, funderar Jerry Eriksson. Även i spelvärlden Inom spelvärlden börjar man nu koppla ihop VR med den fysiska världen vilket skapar nya möjligheter som att faktiskt kunna sätta sig på den stol som man ser i headsetet. Om VR ska slå måste dock nästa stora steg vara att bli av med kablarna som man har idag och där ligger AR-tekniken före. — Tänk dig att du står på en mässa och ska visa din produkt. Du kan skapa ett helt annat rum än din faktiska monter och ge en accelererad upplevelse som simulerar årstider, ljusförhållanden under dygnet och hur byggnader omkring påverkar din produkt och dess funktioner, beskriver Jerry Eriksson. Man skulle också arbeta med att visa hur någon annan upplever produkten i sitt sammanhang, ett barn eller kanske någon med funktionsvariation. … och inom utbildning Det finns också en stor potential i de här teknikerna i utbildningssammanhang, där man kan få ett språkneutralt verktyg i produktionen eller kanske som stöd när man lämnat ifrån sig sin produkt och någon annan ska ha instruktioner för att montera till exempel glas i en fasad. — Samspelet mellan transparenta ytor som glas, olika visualiseringstekniker och användaren gör området speciellt intressant för den glasrelaterade industrin, konstaterar Jerry Eriksson. — Ju mer vi arbetar med glas med olika slags funktioner desto större behov har vi kanske av att visa på de osynliga fördelar som glasen ger. Det är inte bara synen man kan arbeta med utan också interaktion med andra sinnen. Det kan till exempel vara intressant att få en VR-upplevelse av hur ljuddämpande glas förbättrar ljudmiljön när vi förtätar våra städer. ”Taggade” glas Teknikerna ger också möjligheter att stötta utvecklingen av återvinning av byggprodukter. På Rise Byggnadsfysik och innemiljö undersöker forskaren Kaisa Svennberg nu möjligheten att på olika sätt märka byggprodukter med smarta etiketter som med hjälp av en smartphone och AR skulle kunna ge information om vad den innehåller, hur den ska underhållas och återvinnas till exempel. Tekniken skulle kunna utnyttjas för att ”tagga” ett glas så att man vid montering kan se så att glaset monteras, underhålls och till sist återvinns på rätt sätt. Rapporterna ”Interaktiv 3D-visualisering av boendemiljö” och ”Interaktiv 3D-visualisering av boendemiljö” kan laddas hem från smarthousing.nu. På YouTube hittar man filmen ”Obos möter framtiden med AR”. / K a i s a S v e n n b e r g