Byggaren 1
Byggaren provkör Toyota Proace Electric Medium Pr
ofessional 75 kwh Ett elskåp som klarar byggarens behov För första gången har Byggaren kört en eldriven hantverkarbil som klarar Byggarens provsträcka om 17 mil. Men det hängde på håret. Minusgrader och maxlast sänkte räckvidden från utlovade 33 mil till strax över 17 mil. Bilen är Toyota Proace Electric. Text och foto: Christer Andersson Proace Electric Professional är ett fullvärdigt elskåp med goda prestanda och tillräcklig räckvidd samt med hög lastförmåga och släpvagnsvikt för att vara en elbil. Ömtåligt för småskador med lackade stötfångare. U 26 tlovade 33 mils räckvidd blev lite mer än 17 mil när Byggaren provkörde den mest påkostade versionen av Toyota Proace Electric med det största batteriet. Det handlar om den bil som i tre PSA-versioner valts till ”Van of Th e Year 2021”. De fyra samproducerade bilarna är Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e och Toyota Proace Electric. Vid provtillfället fanns bilarna ännu inte tillgängliga i Sverige varför vi lånade en bil från Belgien, vilket skapade problem med faktainsamling. Proace Electric är identisk med dieselversionen, förutom ”det elektriska”. Den tillverkas med två axelavstånd i tre karosslängder. I Sverige kommer den att säljas som skåp- och dubbelhytt under namnen Medium och Long. Korta Compact säljs enbart som personbilen Proace Verso. Utrustningsversionerna heter Comfort Plus och Professional. Motorn, som driver på framaxeln, är på 100 kW/136 hk och batteriet, vilket är placerat under golvet mellan axlarna, är av litiumjontyp. Man kan välja mellan 50 kWh respektive 75 kWh. Det förstnämnda väger 383 kg och det starkare 534 kg. Med det svagare batteriet anges räckvidden enligt WLTP till 23 mil och med det starkare till 33 mil. Bilen har en ombordladdare på 11 kW. I ett eluttag med 10A säkring tar det nästan två dygn att ladda det stora batteriet och lite mer än hälft en med det mindre. Med en laddbox på 7,4 kW/32A tar det 7 timmar och 30 minuter för det lilla batteriet och 11 timmar och 20 minuter för det större. Med 11 kW/16A är laddtiden 4 timmar och 45 minuter respektive 7 timmar och 30 minuter. Med en snabbladdare på 100 kW skall det gå på 32 respektive 48 minuter. Byggarens provsträcka om 17 mil har hittills ingen elbil klarat av. Proace Electric gjorde det. Men, med runt 5 minusgrader och nästan 1 ton last i skåpet begränsades räckvidden. Eft er två dygns laddning med 10 A-säkring angav informationsdisplayen en körsträcka på 29,4 mil. Eft er 17 mils körning visade mätaren att vi hade 4 mil kvar. Vad vi inte gillar på provbilen är de ömtåligt lackade stötfångarna. Även avbärarlisten i karossens nederkant är lackad. 17-tumsfälgarna i lättmetall hör till Professional-utrustningen. ”Tankningen” görs på vänster framskärm. Bilen har mycket bra hel/halvljus samt dimljus, men strålkastartorkare saknas. Bra bakljusarrangemang. Det är förberett för takräcke. Vindrutetorkarna kan frysa fast under motorhuven. Fullstort reservhjul. Insteget är högt men acceptabelt till en inredning i mattsvart plast med apelsinskalsyta mot refl exer. Grått innertak och golvet har lättrengjord plast. Mellanvägg i plåt med genomsiktsruta. Vi sitter bra i en tygklädd förarstol som är manuellt justerbar bakifrån-framåtuppåt. Skjutmånen är inte tillräcklig för riktigt storvuxna. Stolsvärmen har tre lägen. Ryggstödet och svankstödet är steglöst reglerbara. Passagerarsoff an, eluppvärmd i tre steg, går inte att justera åt något håll. Kort sittdyna. Mittsätet är smalt och ger för lite knäutrymme för att vara något annat än ett reservsäte. Den läderklädda ratten går att justera åt två håll och det är hela 3,75 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Med artikelförfattarens favoritkörställning med sänkt ratt och höjd förarstol skyms instrumenten, vilket till viss mån kompenseras av ett bra pop-up-instrument som digitalt visar hastighet, skyltning och farthållare i vindrutans nederkant. Instrumenten är digitala med analog avläsning av hastighetsmätaren till vänster och laddning till höger. Däremellan indikeras elförbrukning och batterikapacitet samt digital avläsning av kvarvarande körsträcka, väg- och trippmätare, farthållare, hastighetsskyltar, när P-läge eller körlägena Normal, Eco eller Power är ilagt. Övrig information fi nns i en display mitt på panelen. BYGGAREN 3 2021