Byggaren 1
PLUS & MINUS Reglage och tangenter är välplacerad
e och belysta. Med undantag för det lilla dragreglaget som ersätter växelspaken i en liten konsol under panelen. Belysning skulle behövts vid mörkerkörning. Med en tangent väljer man att köra på Normal, eller ekonomiskt på Eco eller med så mycket kraft som möjligt på Power. P-bromsen elmanövreras av en belyst tangent. Förvaring i hytten är i stort sett bra med fack i dörrarna, mugghållare på panelen, ett fack på panelen med en skärm som hindrar speglingar i vindrutan. I ett litet fack på panelen framför föraren bör inget läggas under färd eft ersom det då speglas i förarens siktfält. Dessutom ett icke låsbart handskfack framför ytterpassageraren, ett grunt fack under handskfacket och ett litet under panelen samt förvaring under mittpassagerarsätet. Under ytterpassagerarplatsen är utrymmet åtkomligt från skåpet bakom en lucka i mellanväggen. Ett arbetsbord kan fällas fram ur mittpasagerarens ryggstöd. Vi saknar en hylla i taket. Värmen kräver mycket el. Den är eff ektiv och kommer betydligt snabbare än med en förbränningsmotor. Alltså snabb avisning av vindrutan. Men, vill man köra snålt i ekonomiläget får det bli under sommartid. Värmen är nämligen helt avstängd i Eco-läget. Sikten framåt i stadstrafi k hör inte till den bästa i klassen eft ersom hela frampartiet är högbyggt. Kompenseras av varning i displayen när man håller på att parkera på något. Vänster vindrutestolpe är sikthämmande. Backspeglarna hade vi velat ha något större med vidvinkelspeglar i botten. Skall naturligtvis kompenseras av backkameran. Under stora delar av provperioden var dock optiken nedsmutsad och det var bara ”dimma” i displayen. Solskydden klarar inte helt sin uppgift vid sidoljus och vindrutetorkaren lämnar en cirka 3 centimeter sikthämmande sektion till vänster. I övrigt fi nns det ett kurvhandtag i taket på passagerarsidan och bra takbelysning med riktade lampor åt båda hållen. Beträff ande säkerheten i hytten noterar vi en full uppsättning krockkuddar, urkopplingsbar på passagerarsidan. Trepunktsbälten med i höjdled reglerbara fästen på ytterplatserna och huvudskydd som enbart går att justera i höjdled. Under motorhuven handlar det om en Bra förarkomfort, överskådliga instrument och lättfunna reglage. Sedvanliga förvarings- och arbetsytor, men ingen hylla ovanför vindrutan. Passagerarsoff an för en-och-en-halv åkande saknar inställningsmöjligheter. liten smal öppning och elmotorn göms i botten. Svåråtkomligt. De få kontroller och påfyllningar som behövs är dock väl markerade och åtkomliga och det gäller även lampbyten. Bra stänkplåt under motorn, med ventilationshål. De asymmetriska bakdörrarna låser inte i 180 graders öppning. Provbilen hade trägolv, laminat upp till midjehöjd på väggarna och plastinklädda hjulhus. Sex öglor att surra i. Belysning i taket mitt för sidodörren. Mellanväggen stjäl inte utrymme vid sidodörren, men en komfortvägg som skulle ge bättre skjutmån för en storvuxen förare skulle göra det. En lucka på höger sida i mellanväggens nederkant ger åtkomst till utrymmet under passagerarstolen. + Tillräcklig räckvidd + Hög maxlast för el + Hög släpvagnsvikt för el + Bra pop up-display + Personbilslik förarmiljö + Hög åkkomfort + Snabb uppvärmning – Instabil med maxlast – Dåligt skydd mot småskador – Otillräcklig skjutmån förarstol – Bakdörrar låser sig inte i 180 grader – Svåråtkomligt motorrum – Ej strålkastarspolning – Många rattvarv På vägen är Toyota Proace Electric stabil och personbilskomfortabel med lätt last och fj ädringen/dämpningen tar eff ektivt upp stötar och ojämnheter. Med maxlast är den fortfarande komfortabel, men reaktionerna på rattutslag blir sena och bilen känns instabil. Något som inte bör utgöra en säkerhetsrisk eft ersom antispinn- och antisladdsystemen tar över. Maxlasten på vår provbil var nästan 1 000 kg. Högt för en elbil. Proace Electric är synnerligen lättkörd och har tillräckliga prestanda. Motoreff ekten på 136 hk i kombination med elmotorns vridmoment från start gör att bilen känns pigg även med maxlast. Accelerationen från 0-100 på 13,3 sekunder med tom bil räcker till. Med maxlast tar det ytterligare cirka fyra sekunder. Toppfarten är begränsad till 130 km/tim. Självklart arbetar elmotorn så gott som ljudlöst, men eft ersom däck- och vindbrus är det som bullrar mest är ljudnivån på grov svensk asfalt i stort sett jämförbar med dieselversionerna. Vid 110 km/tim mätte vi upp hyfsade 66 decibel, vid 90 km/tim 65 och vid 70 km/tim fi ck vi 64 decibel. Beträff ande elförbrukning och räckvidd, se inledningen av artikeln. Toyota Proace Electric Medium Professional 75 kwh Pris, inkl. moms: 562 375 kr. Fordonsskatt: 360 kr. Miljöbilsbonus 70 000 kr. Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Garanti på Electric-specifika detaljer, 5 år eller 10 000 mil. Batterigaranti, 8 år eller 16 000 mil. Rost, 6 år. Lack, 3. Vagnskada, nej. Motor: Elmotor. Max effekt 100 kW/136 hk vid 10 000 v/min. Max vridmonent 260 Nm vid 343 v/min. Tre körlägen: Eco, 60 kW/81 hk. Normal, 80 kW/108 hk. Power, 100 kW/136 hk. Batteri: Litiumjon, 75 kWh. Vikt 534 kg. Inbyggd laddare, 11 kW. Laddtid: Väggutag 10A, ca två dygn. Laddbox 7,4 kW/32 A, ca 11 tim 20 min. Laddbox 11 kW/16 A, ca 7 tim 30 min. Snabbladdare 100 kW, ca 48 min. Miljö: El. Koldioxidutsläpp, 0 g/km. Elförbrukning: kWh/100 km, 24,4-27,3. Räckvidd enligt WLTP, upp till 33 mil. Byggarens räckvidd vid ca 5 minusgrader och maxlast, ca 19 mil. Prestanda: 0-100 km/tim, 13,3 sek. Bakdörrarna spärrar inte när de öppnas i 180 grader. Sex lastsäkringsöglor. En genomlastningslucka ger åtkomst till utrymmet under passagerarsoff an. BYGGAREN3 2021 Med maxlast, ca 17,0 sek. Hastighetsbegränsad toppfart till 130 km/tim. Mått och vikter: Längd/bred/höjd 495,9/192,0/189,9 cm. Axelavstånd, 327,5 cm. Skåputrymme, längd/bredd/ höjd, 251,2/163,6/139,7 cm. Bredd mellan hjulhus, 125,8 cm. Tjänstevikt/maxlast/släp, ca 2 100/927/1 000 kg. 27 ”