Nöjesnytt Helsingborg 1
törer. Det gäller både kryssningsfartyg och lyxya
chter. Det sistnämnda är en del som på senare tid har börjat växa mer för oss, det handlar ofta om privata lyxyachter på mellan 40 och 55 meter i längd. Främst genom Hot Lab. Både Hot Lab och Thalia har ett 15-tal medarbetare vardera som jobbar i Italien. Av de cirka 50 anställda på TDoS utgår 20 från huvudkontoret i Höganäs, medan övriga är fördelade på andra platser i Sverige, Polen, Italien, Singapore och Malta. Varför har ni valt att behålla huvudkontoret i en mindre ort som Höganäs? -Här finns vårt ursprung, vilket är något vi vill värna om. Det är ett fantastiskt fint kontor alldeles vid havet som är mycket uppskattat både av vår personal och våra kunder. Samtidigt är det beläget väldigt bra geografiskt, med närhet både till Kastrup flygplats, motorväg och bra tågförbindelser. Med alla dessa fördelar finns ingen anledning att flytta på oss. Lyxkryssningarna stängdes ju ned helt under pandemin, antar att ni måste ha påverkats enormt mycket där? -Ja, vi håller på att återhämta oss därifrån, vilket tar tid. Omsättningen låg på runt 130 miljoner innan och ligger i dag på mellan 70 och 80 miljoner kronor. Men 2024 kommer ju att sätta besöksrekord för lyxkryssningar, så helt klart är branschen starkt på väg tillbaka. Hur ser era framtida mål ut? -Att återta positionen som världsledande. I dag är vi ett av de fem största bolagen som arbetar med design av kryssningsfartyg, men tappade en hel del mot amerikanska bolag under pandemin. De är verksamma i Miami och alltså i samma stad som flera av kryssningsföretagen. Det blev betydligt enklare att satsa inhemskt när vi inte fick resa till USA överhuvudtaget. Något som är viktigt för TDoS är också deras hållbarhetsarbete. De är starkt engagerade i flera av FN:s 2030 hållbara utvecklingsmål. -Vi har sedan många år producerat en årlig rapport om vårt eget miljöavtryck såväl som om anställdas välbefinnande, med målet att förbättras varje år. Vi har skapat AEGIR 2.0 - en konceptstudie för en yacht med extremt lågt miljöavtryck. Ett viktigt projekt var Hurtigrutens två miljövänliga nya fartyg. Förutom att använda LNG och LBG för att driva motorerna, är engångsplaster förbjudna och maten kommer huvudsakligen lokalt. Vi vill bidra till att göra hållbarhet till standard, snarare än en extra fördel, inom design, säger Stefan Nilsson. Det här är Tillberg Design of Sweden Startade: 1964 av Robert Tillberg. I dag är företaget en del av Viken Group – där namnet Viken kommer från den skånska orten, strax utanför Höganäs, där Robert bodde. Produkt/bransch: Är specialiserade på exteriör- och interiördesign på kryssningsfartyg och yachter – samtidigt som de tillhandahåller grafisk design och branding för en mängd olika kunder. Antal anställda: Cirka 50 med konsulter inräknade. Av dessa arbetar 20 på huvudkontoret i Höganäs, medan de övriga är utspridda i Sverige, Polen, Italien, Singapore och Malta. Omsättning: För tillfället mellan cirka 70 och 80 miljoner kronor per år. 18 | nojesnytthelsingborg.se