Tidningen Energi 1
Arbetsgrupper för fjärrvärme och fjärrkyla Här är
arbetsgrupperna som styr standardiserings arbetet inom fjärrvärme- och fjärrkyleområdet: • SIS/TK 637/AG 1 Förtillverkade rörsystem • SIS/TK 637/AG 2 Termiska energimätare • SIS/TK 637/AG 3 Fjärrkommunikation • SIS/TK 637/AG 4 Validering av mätvärden • SIS/TK 637/AG 5 Vattenmätare Alla branschaktörer kan påverka standarderna och ta initiativ till nya och det uppmuntrar vi. Bledar Beqiri, projektledare, SIS exempel hur man ska designa och bygga ett fjärrvärmenät. Vi har också fått nya standarder för fjärrkyla där Sverige varit drivande. Vi leder det området och bryter ny mark, säger Leif Lagergren Nordengren. Nu pratar ju allt fler om olika sektorkopplingar – hur påverkar det standardiseringen? – Det är inget speciellt med det. Tryckkärl, rörledningar och komponenter för till exempel vätgas har sina industriella standarder och man kan bygga nya helhetslösningar genom att kombinera och integrera olika standardiserade komponenter. Det går att vara innovativ med standardiserade produkter, säger Leif Lagergren Nordengren. I 48 sitt arbete på Energiföretagen är Leif Lagergren Nordengren ordförande i tre olika arbetsgrupper och ett råd med fokus på fjärrvärme- och fjärrkyladistribution, och i dessa möten och arbeten kan det komma nya idéer och behov som är aktuella för uppdatering eller nya standarder. Han ger ett exempel: – Flera bolag hade haft problem med svetsbarhet i stålrörets svetsfogar. I vissa större dimensioner fanns kvarstående restmagnetism, vilket ledde till problem med svetsbarheten. Vi tog in frågan i Futureheat (ett av Energiforsks program) där Högskolan i Väst genomförde ett projekt i två etapper om svetsbarhet som i sin tur ledde till förslag på uppdatering som vi har lagt fram i den europeiska arbetsgruppen. Nu väntar vi på NR 3 2023 TIDNINGEN ENERGI att det kommer en uppdatering i befintlig standard för installation av fjärrvärmesystem (SS-EN 13941-2), säger Leif Lagergren Nordengren. Standardisering är således ingen statisk verksamhet. Standardiserade tjänster och produkter kan successivt utvecklas. Företag kan i vissa fall avvika från standarderna, då de i huvudsak är frivilligt att följa. Men alla parter tjänar på att förhålla sig till standarder i slutändan. – Det är viktigt att säljare och köpare är överens, vet vad som gäller och att de talar samma språk, att produkterna är kompatibla med de system och applikationer de ska vara del av och att de håller över tid. Standarder är ett hjälpmedel och stöd i alla affärer och entreprenader, konstaterar Leif Lagergren Nordengren. Vilka är utmaningarna framåt när det gäller standarder? – På senare tid har det kommit flera förslag från Kina som utmanar de europeiska standarderna inom ramen för ISO. Det är viktigt att vi bemöter och svarar på dessa förslag. Därför är det bra om det är många svenska representanter i de internationella arbetsgrupperna, säger Bledar Beqiri och tar fram ett citat från sin powerpointpresentation som han brukar hålla i olika sammanhang och som beskriver vikten av att göra sig hörd i internationella sammanhang: ”If you’re not at the table, you’re on the menu.”