Nöjesnytt Helsingborg 1
FEM HÅLLBARA TRENDER INOM FISK OCH SKALDJUR Text:
Redaktionen Foto: Pressbild 1) Att vara sparsam Budgetbesparande knep och att få ut det mesta av det du köper är alltid viktiga trender under tuffa ekonomiska tider. Konserverad fisk är en innovation från 1800-talet som fortfarande är stark. Det är ett prisvärt protein som är mer mångsidigt än färsk fisk och ofta mindre slöseri, eftersom upp till 100 procent av fångsten kan ätas upp. Tonfisk är mångas favoritfisk på burk, men varför inte kasta ut nätet bredare och prova makrill, sardiner, musslor, ansjovis, musslor, hjärtmusslor eller vild rosa och röd lax från Stilla havet? De är prisvärda, ofta överraskande goda och finns tillgängliga med MSC:s blå märkning som visar att de har fiskats på ett hållbart sätt. Fisk- och skaldjurskocken och kokboksförfattaren Bart van Olphen är en evangelist för konserverad fisk. -Konserverad fisk är en mycket effektiv produkt med lång hållbarhet till ett mycket attraktivt pris. Det är en 100 procent naturlig produkt som till största delen är vild - det är sällsynt att hitta odlad fisk i en konservburk. Men om du vill äta fisk och skaldjur för evigt måste det vara hållbart producerat, säger han. Värt att nämna som en förlängning av "sparsamhetstrenden" är Air Fryers. Dessa energisnåla maskiner fortsätter att flyga från hyllorna och är idealiska för thailändska krabbkakor, vitlöksräkor och fiskpinnar. 2) Smakturism Efter att ha dammat av sig efter en nedstängning återvänder människor till vägarna och mat är mer än någonsin en viktig drivkraft. Konsumenterna vill "utvidga sina smaklökar med unika globala rätter", enligt National Restaurant Associations (NRA) kulinariska prognos för 2023. I en tid av gatukök och matställen älskar människor att använda sin inre Stanley Tucci och leta efter det som är gott, säsongsbetonat och lokalt när de är på resande fot. Fisk och skaldjur är en stor vinnare i detta avseende, oavsett om du byter med en fiskare på en dagbåt mot hummer i Skye eller om du går upp tidigt för att se de stora tonfiskarna på Tokyos berömda fiskmarknad och sedan äta superfräsch sushi till frukost. 3) Enkel hållbarhetsmärkning Klimatförändringarna och dess inverkan på den biologiska mångfalden är inte sällan på nyheterna och de globala konsumenterna röstar alltmer med gaffeln för hållbara fisk- och skaldjursprodukter. Nästan sju av tio nordamerikaner håller med om att de måste äta fisk och skaldjur från en hållbar källa för att rädda haven, enligt en Globescan-undersökning om fisk och skaldjurskonsumenter 2022. I den senaste trendrapporten från Whole Foods Market tillägger man att "hållbara påståenden fortsätter att påverka vilka produkter konsumenterna köper, och många varumärken arbetar med att utveckla märkning för att signalera sina hållbarhetsinsatser". Hela 71 procent av fisk- och skaldjurskonsumenterna anser att detaljisternas och varumärkenas påståenden om hållbarhet och miljö måste märkas tydligt av en oberoende organisation. Nya vetenskapliga studier visar dessutom att fisk och skaldjur är ett protein med relativt låga utsläpp, vilket gör det till ett klimatsmart livsmedelsval. Köparna vill i allt högre grad veta att maten de köper har en låg miljöpåverkan, och Whole Foods förväntar sig att den här trenden bara kommer att öka under 2023. 4) Hjärnmat Mintels Global Food & Drink Trends 2023 lyfter fram livsmedel och drycker som optimerar den mentala prestandan, medan den brittiska stormarknaden Waitrose lyfter fram kognitiv näring som en framtida trend i sin senaste Food and Drink Report. Förutom blåbär, broccoli, grönkål, spenat, pumpafrön och mörk choklad innehåller dessa humör- och minneshöjande ingredienser fet fisk som tonfisk, makrill och lax. Den sistnämnda är till exempel en rik källa till proteiner, viktiga omega-3-fettsyror och vitamin B12. 5) Globalt inspirerade sallader Borta är de (sallads)dagar med sladdrig sallad och smaklösa tomater. Enligt den senaste NRA-rapporten, som bygger på en undersökning av mer än 500 yrkesverksamma inom livsmedelsindustrin, kommer sallader som blandar matkulturer från hela världen att öka kraftigt. Ta fram ingefära, svarta sesamfrön, chipotle cheddar tortillastrips, krispiga chow mein-nudlar, avokadoolja och sriracha.