Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet: Stora steg mot vårt fo
ssilfria mål
Sten Kort & gott: Bröllopsstenar på Rügen, Agnes M
ohlin, Spårbarhet & the Green Deal
Sten K-sten: Millesgården
Sten Intervju: Roger Larsson
Sten Tema: Framtidens stenhuggare
Sten Projekt: Centralplan i Stockholm
Sten Projekt: Kvarteret Boken / K57
Sten Projekt: Storkyrkan restaurering
Sten Projekt: Vildmannen restaurering
Sten Stenpriset 2022: Finalisterna
Sten Designprisvinnaren: Ebba Dahlgren
Sten Novus: Svenska folkets syn på återbruk
Sten Hållbarhet: LCA-mall för natursten snart klar
Sten Nyhet: ny marmormarknad i italien NYHET NY MA
RMORMARKNAD På webbplatsen slabs.lasamarmo.it kan man klicka runt bland de skannade marmorstyckena, och söka på olika parametrar, som mått, ådring och nyans. Ny marknadslösning för utsorterad marmor Italienska Lasa Marmo har skapat en ny marknad för den marmor som tidigare sorterades ut. Via en databas kan stenhuggare och arkitekter nu hitta ett unikt utbud — till ett lägre pris än standardsortimentet. TEXT PETER BECKER/STONE IDEAS FOTO FRIEDER BLICKLE & FELIX MITTERER lasa marmo är den norditalienska producenten som bland annat levererar den exklusiva marmor – Lasa Novulato – som ska ersätta den Carraramarmor som i dag täcker fasaden på Finlandiahuset i Helsingfors. Bolaget har under de senaste åren även lanserat en ny produktlinje under varumärket Lasa !ndividual. I korta drag är syftet med det nya varumärket att ta till vara större volymer av den marmor som tidigare sorterades ut på grund av naturligt avvikande färgskala och ådring, men som under senare år har blivit allt mer efterfrågad av samma skäl. nyckeln till att man har lyckats skapa ett tillräckligt stort kommersiellt utbud är den databas som bolaget har byggt upp genom att digitalt skanna de avvikan de plattorna. I praktiken kan en beställare eller arkitekt söka genom ett bildmaterial 38 på jakt efter plattor med ett mer unikt utseende – därav ordet individual i varumärkesnamnet. Marknadschefen Kurt Ratschiller ligger bakom den nya produktionslinjen och varumärket. Han arbetade tidigare i fruktindustrin där man på löpande band i realtid sorterade ut olika kvaliteter av äpplen med hjälp av skanning ur flera vinklar. Samma idé har han nu överfört till stenindustrin. – Det finns ingen skillnad i kvalitet mellan !ndividual och våra övriga nio kända varianter, det är samma densitet, kristallstruktur, etc. !ndividual är ”äkta Lasa”, förtydligar Kurt Ratschiller. variationen i plattornas utseende kan vara mycket stor. De sågas inte heller i standardstorlekar. För den som söker i databasen kan med andra ord utbudet fungera som en inspirationskälla till både nya mönster och former. DataKurt Ratschiller, marknadschef på Lasa Marmo. ba sen innehåller även ett planeringsverktyg där man kan prova ut delar till sitt projekt. – I början var det främst stenhuggare och handlare som letade efter små kvantiteter för specialbeställningar från sina kunder. Men nu visar också arkitekter med större projekt intresse, säger Kurt Ratschiller. Priserna på LASA !individual ligger lägre än standardsortimentet. – Visst, vi får trots allt ut ett större urval utan ökade merkostnader. LASA !ndividual står i dag för knappt 10 procent av vår totala försäljning och knappt 75 procent av råmaterialverksamheten, säger Ratschiller som ser en stor potential för digitalisering av stenindustrin. n
Sten Juridik: Viktigt vid delegering
Sten Projekt: Tyresta nationalparksentré
Sten Krönikan: Robert Quaak, Steny
Sten Marnkaden: Annonser