GLAS 1
Adolfsbergsskolan är en innovativ skolbyggnad med
unikt goda pedagogiska förutsättningar, byggd med byggnadsteknik för en mycket låg energiförbrukning. Till grund för utformningen ligger Knivsta kommuns ambitiösa pedagogiska program och höga krav på klimatsmart byggande. NYSKAPANDE SKOLMILJÖ Text: Mikael Ödesjö Foto: Åke E:son Lindman För Mattias Palme och hans kollegor på LLP arkitektkontor i Stockholm har skolor, förskolor, bibliotek och idrottsanläggningar blivit en specialnisch. Från att ha arbetat med högskolelokaler till att vinna en arkitekturtävling för en skola har sedan skoluppdragen ökat successivt. I höstas blev också deras arbete med Adolfsbergsskolan i Knivsta nominerat till Sveriges mest ansedda arkitekturpris – Kasper Salinpriset. Mattias Palme Arbetar från två håll — Vi vann inte, men det är ändå enormt roligt och stimulerande att vi med en skola får den uppskattningen och uppmärksamheten, säger Mattias och beskriver hur utmanande det är att väga samman alla de delar och funktioner som ska bilda en sammanhållen god studiemiljö. Mattias Palme och LLPs strategi för att lyckas med detta är att arbeta från två håll samtidigt – dels platsens förutsättning och dels verksamhetens innehåll med ytor, funktioner och samband. — Adolfsbergsskolan är också en passivhusklassad byggnad, vilket i sig kräver extra noga kontroll på energi, klimat och dagsljus. Med detta som förutsättningar ska vi sedan göra miljön överblickbar, trygg och demokratisk. Här spelar inte minst glaset en avgörande roll, understryker han. Utnyttjar fler ytor Skolor i Sverige har traditionellt sett varit uppbyggda med många klassrum med intilliggande korridorer och andra ofta tomma kommunikationsytor utanför. Den allenarådande undervisningsform som detta medfört har på senare år ifrågasatts som alltför stel och ineffektiv. — Klassrumspedagogiken kan förstås ha sina fördelar, som till exempel stark social kontroll och i gynnsamma fall även studiero. Men en elevgrupp kan ju se väldigt olika ut med elevernas olika behov och här finns numera ett modernare synsätt där man utnyttjar en större del av skolytan, som kan komplettera klassrummen genom att ansluGLAS 2.2020 / tema: hälsa & välmående / > 21