JBF_1_2021 1
Anders Löfvenhamn konstaterar att e-handeln har g
ett Habo nya möjligheter. Genom den når företaget fler kundkategorier. Habo laddar för 2021 Det går bra för beslagsspecialisten Habo Gruppen. Varumärket är starkt och företaget vinner mark, framhåller Anders Löfvenhamn, Head of Supply Chain, som ansvarar för hela flödet från idé, utveckling och design till att produkterna når butikerna. - Vi har en hög utvecklingstakt vad gäller nyheter och designmässigt har vi ett formspråk som skiljer oss från mängden. HABOS PRODUKTUTVECKLING HAR tidigare inte varit så trendkänslig; produkterna säljs inte via design- och inredningsbutiker utan i järn- och byggvaruhandeln. Men en ökad kunskap om design och e-handeln ställer nya krav och öppnar nya möjligheter. Design säljer Under ett par års tid har köpmönstret förändrats om man jämför proffsbutiker och butiker som riktar sig mot konsumenter, vilka är betydligt mer designmedvetna idag. - Skillnaden är enorm. Prispressen gör att proffsen väljer ett 14 enklare alternativ till byggprojekten. När konsumenten har flyttat in och bott där ett tag och ska renovera så köper man själv, och då väljer man det som går i linje med inredningen i övrigt, säger Anders Löfvenhamn. E-handeln växer Och e-handeln gör att kunder som normalt handlar i designoch inredningsbutiker även hittar till Habos sortiment. - E-handeln gör att vårt sortiment blir tillgängligt på ett annat sätt. De som besöker e-handeln är även kunder som normalt inte skulle gå in i ett byggvaruhus. Det blir en helt ny arena, en JBF ■ 1-2-2021