JBF_1_2021 1
XL-Bygg expanderar med e-handel I januari lansera
de XL-Bygg sin nya e-handelssajt som erbjuder ett större sortiment än tidigare med uppemot 25 000 artiklar. Den nya onlinehandeln ger också kunderna fler leveransmöjligheter. - Våra handlare är bäst i branschen på att serva kunderna. Nu förenklar och berikar vi servicen ytterligare för kunderna, som får ett bredare sortiment att välja bland och som de kan beställa via xlbygg.se eller genom en digital lösning som finns i butikerna, säger Mischa Moszkowicz, marknadschef på XL- Bygg. INITIALT KOMMER XL-BYGGS e-handelslösning att rikta sig mot konsumentkunderna utifrån deras preferenser, och de kommer att kunna hämta varorna i butiken eller hos ett ombud. De kan också få varorna utkörda. Ett gränssnitt för proffskunder håller på att tas fram, bland annat utvecklas digitala lösningar som kommer att förenkla kommunikationen mellan proffskunden och bygghandeln. Det nya gränssnittet kommer att lanseras senare i år. Framöver kommer också lagersaldo i butik att presenteras på kedjans e-handelssajt. Ny digital miljö I satsningen ingår en ny digital miljö i butikerna. Den fungerar som både en e-handelstjänst och en utställningsplattform som gör det möjligt för butikerna att digitalt ställa ut dörrar, fönster eller stugor och andra produkter som inte finns tillgängliga i den lokala butiken. - Det digitala sortimentet kompletterar det fysiska sortimentet i butikerna. Det som säljer bäst ska finnas fysiskt i butiken. Om kunden efterfrågar något som inte finns i butiken kan vi med det digitala sortimentet se till att kunden stannar hos oss i stället för att åka till en annan kedja. Då blir det som en e-handelsförsäljning i butik i stället, förklarar Mischa Moszkowicz. Större sortiment Han betonar att XL-Byggs e-handelsbutik komMischa Moszkowicz framhåller att de allra flesta handlar online idag och tillväxten för e-handeln är hög. 22 JBF ■ 1-2-2021