JBF_1_2021 1
juridik 3 miljoner i vite för reakampanj Patent-
och marknadsöverdomstolen anser att e-handlaren Jollyroom ska betala ett vite på 3 miljoner kronor för att ha marknadsfört lagerrensning och sålt varor till priser som inte var väsentligt lägre än ordinarie priser under en tid som inte bedöms begränsad. BOLAGET HADE I två reklambrev den 5 februari 2019 respektive 7 februari 2019 skrivit ”OH, NICE PRICE!”, ”Allt ska bort!”, ”utgående sortiment” och ”Gäller så långt lagret räcker”. Konsumentombudsmannen förelade Jollyroom ett vitesförbud att fortsätta kampanjen. Frekventa prisändringar Jollyroom fortsatte dock att marknadsföra produkterna. Bolaget har en rörlig prissättningsstrategi och ansåg att man bara ska beakta det högre pris som varorna har sålts till. Att beräkna ordinarie pris som ett genomsnittspris av de priser som använts vid olika kampanjer, skulle bli missvisande. Domstolen slår dock fast att “priset för en vara över tid inte får vara föremål för frekventa och påtagliga förändringar för att varan ska kunna sägas ha ett ordinarie pris.”, och konstaterar att Jollyroom inte har visat att priserna för aktuella produkter har varit tillräckligt stabila för att priserna ska räknas som ordinarie. Exempelvis har priset för en vara varit 249 kronor i början av januari 2019. Under utförsäljningen en månad senare kostade den 329 kronor, det vill säga efter den i målet omstridda prissänkningen. Liten prisreducering Domstolen konstaterar att prisreduceringen för aktuella varor har varit mindre än nio procent jämfört med Konsumentombudsmannens framräknade genomsnittspris, och anser att de prisreduceringar som det är fråga om, är så pass marginella att de knappast kan anses som väsentligt lägre än ordinarie priser i marknadsföringslagens mening. Sammantaget anser Patent- och marknadsöverdomstolen att Jollyroom överträtt Konsumentombudsmannnens vitesförbud och är skyldig att betala vite på 3 miljoner kronor. Utökat omställningsstöd FÖRETAG SOM HAR tappat en stor del av sin omsättning under i perioderna november-december och januari-februari kommer att kunna få upp till 90 procent av sina fasta kostnader ersatta genom omställningsstödet. De nya reglerna kan användas av företag som har färre än 50 anställda och som inte har en balansomslutning eller omsättning som överstiger cirka 100 miljoner kronor per år. För större företag är subventionsgraden fortsatt 70 procent. 24 ÖoB vann tvist om ”Foppatoffeln” ÖOB VANN VARUMÄRKESTVISTEN mot Crocs om den så kallade “Foppatoffeln”. Även Patent- och marknadsöverdomstolen slår fast att registreringen av varumärket ska hävas eftersom det saknar såväl ursprunglig som förvärvad särskiljningsförmåga. Crocs hade varumärkesregistrerat en utstyrsel som motsvarar utseendet för en så kallad “Foppatoffel”. Domstolen anser inte att den registrerade utstyrseln har någon form av särdrag i förhållande till motsvarande produkter från andra företag och därför hävs registreringen. JBF ■ 1-2-2021