JBF_1_2021 1
innehåll LEDARE Ett nytt år har börjat och nyhete
rna från byggvaruhandeln fortsätter att dugga tätt. Kedjornas kamp om kunderna fortsätter. Nya butiker öppnas och förvärven fortsätter, och e-handeln utvecklas alltmer. Onlinehandeln har fått ett stort genomslag under 2020, och det gäller även äldre åldersgrupper som tidigare varit avvaktande. Denna beteendeförändring kommer även att få genomslag inom byggvaruhandeln. Bygghemma har visat att e-handel och byggvaror är en lyckad kombination. Och nu storsatsar Mestergruppen Sverige. Bolist och Järnia är redan igång och nu lanserar XL-Bygg en ny e-handelssajt. Sammanlagt har Mestergruppens tre kedjor nästan 300 butiker runt om i landet, vilka kommer att fungera som noder för att lämna och köra ut varor, inklusive tungt byggmaterial. Idag vill 29 procent av kunderna ha varorna hemkörda, visar E-handelsbarometern, och kunderna är nöjda om varorna levereras inom fyra dagar. Men kravet på kortare leveranstid ökar. Leveranstid är ett konkurrensmedel. Varken Bygghemma eller någon annan kedja är i närheten av Mestergruppens butiksnätverk. Det ska bli intressant att se vilka motåtgärder branschkollegorna kommer att vidta för att hålla sina e-handelskunder nöjda. 2020 var ett bra år för byggvaruhandeln. Vi får se om 2021 blir samma succé. Mycket talar för det. Industrin har bra fart och börsbolagen betalar ut rekordutdelningar. Vaccinationsprogrammet är igång. Snart kan vi vara tillbaka till det normala. Vi håller tummarna! Per Gidlund Chefredaktör Per Gidlund, 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Ing-Marie Danielsson, 070-2734284 ingmari.danielsson@live.com Redaktion Starrbäcksgatan 1, Sundbyberg Tel 08-514 934 20, fax 08-514 934 29 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 1-2-2021 Organ för sällskapet JMM 3 4 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB 11 OMSLAGET: Mischa Moszkowicz är förväntansfull över XL-Byggs nya e-handel som breddar kedjans kunderbjudande. FOTO: XL-BYGG BUDSTRID I FÄRGBRANSCHEN PPG Industries vann kampen om den finska färgtillverkaren Tikkurila. Nu får den amerikanska jätten en enklare väg in på den svenska marknaden. Sid 4 BRANSCHPROFIL UR TIDEN Hans Gynge var en av de starkaste personligheterna i byggvarubranschen. Nu har han lämnat oss. Ulf Norgren minns sin vän. Sid 9 NYA PRODUKTER LYFTER HABO Beslagsspecialisten Habo Gruppen säljer sina produkter via byggvarukedjorna och det har varit framgångsrikt. Men nu ändrar e-handeln spelplanen och nya möjlighet öppnas. Sid 14 VÄSTSVERIGE BYGGER ÅTERBRUKSMARKNAD För att nå klimatmålen måste byggmaterial återbrukas i stor skala. Mölndals Stad anser att kommunerna kan göra skillnad och nu grundläggs en marknadsplats för begagnade byggvaror. Sid 18 XL-BYGG BREDDAR MED E-HANDEL Genom sin nya e-handelssajt breddar XL-Bygg sitt sortiment från cirka 13 000 till drygt 25 000 artiklar och erbjuder samtidigt nya leveransmöjligheter för att möta kundernas behov. Sid 22 FÄLLS FÖR REAKAMPANJ En rörlig prisstrategi ledde till att en e-handlare döms att betala 3 miljoner kronor i vite. Orsaken var att reapriserna inte var tillräckligt låga jämfört med genomsnittet av ordinarie priser. Sid 24