Marknad Örebro 1
MOTOR EN LYCKAD KOMBI-NATION FOTO: PRESSBILD Har
du någonsin funderat över varför alla svenska barnfamiljer älskar kombibilen? Det har varit så sedan femtiotalet och trots att bilindustrin har en förmåga att återuppfinna sig själv så tycks inget rubba på vår grundmurade kärlek till herrgårdsvagnen. Men att hitta en eldriven kombination har hitintills inte varit lätt och nu är det upp till bevis för Nio ET5 Touring. Frågan är om kinesen är ett vettigt alternativ för familjer med lastbehov? Utbudet av elektriska kombibilar har varit ganska tunnsått och fram tills alldeles nyligen har bara två alternativ funnits. Vi talar om budgetbilen MG5 Electric och precis raka motsatsen i form av Porsche Taycan Sport Turismo. Mellan dessa pressar nya Nio ET5 Touring in sig och det är en välutrustad premiumkombi med bra 22 prestanda. Däremot skapar prissättningen huvudbry… Nio ET5 startade sin livsresa som en elektrisk sedanmodell och efter ytterligare 18 månaders utvecklingsarbete så är äntligen kombin färdig. Det är en lyckad konvertering och baken påminner mycket om den ovannämnda sportbilen från tyska Zuffenhausen. Även interiören är proper med tjusiga materialval och bekväma framstolar. Likaså har baksätet växt men är ändå inte helt perfekt för vuxna. Sittdynorna är i kortaste laget och det är ont om plats för fötterna. Förarmiljön är helt digital och ovanför mittkonsolen tronar en magnifik infotainmentskärm. Självklart får man även sällskap av den lilla AI-roboten Nomi som både roar och oroar. Det senare genom att hålla järnkoll på förarens ögon och irriterande ofta säga ”stay focused” om man bara för en sekund studerar det förbipasserande landskapet. Undrar du hur det står till med bagageutrymmet? Tackar som frågar och normalt ryms 450 liter, vilket är relativt klent. Dessutom finns ingen främre avlastningsplats utan där gömmer sig bara ett svart plastlock som döljer det allra heligaste. Vad sägs om fyrhjulsdrift och dubbla elmotorer på 490 hästkrafter som klarar sprinten till hundra på fyra sekunder? Att välja batteri är däremot en komplicerad historia eftersom valet står mellan 75 (44 mil) eller 100 kWh (56 mil). Dessa kan i sin tur hyras för 1 799 respektive 2 999 kronor i månaden eller köpas loss för 130 000 respektive 240 000 kronor. Lägg till detta ET5 Tourings grundpris à 576 000 kronor så talar vi riktigt stora pengar. Men alldeles oavsett får man en eldriven premiumkombi med skyhög standardutrustning. En ovanlig kombination som prislappen till trots kan göra succé bland landets välbärgade familjer. Tekniska data för Nio ET5 Touring 75 kWh Elmotor: Max effekt 490 hk. Max vridmoment 700 Nm. Batteri: Litiumjon på 75 kWh. Laddeffekt 11 kW AC / 140 kW DC. Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,8 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 289, längd 479, bredd 196, höjd 150. Tjänstevikt 2 190. Dragvikt 1 400. Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,0 sek. Förbrukning: 19,8-21,6 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd upp till 435 km (WLTP). Pris: 576 000 kronor exklusive batterihyra (1 799 kr i månaden). 706 000 kronor inklusive batteri. Plus Praktiskt batterisystem Trygga köregenskaper Hög utrustningsnivå Komforten Minus Krånglig prissättning Småtrångt i baksätet ®