Marknad Örebro 1
DENNA SIDA ÄR EN ANNONS INKUBERA Erika Orvendal ä
r vd på Fiber Family FIBES HJÄLPER MÖBELTAPETSERARE ATT LEVA PÅ SIN VERKSAMHET TEXT: THOMAS HELSING FOTO: SARA ERICSON Som möbeltapetserare går det åt oerhört mycket tid till annat än det som genererar intäkter. Städning och underhåll av lokaler, beställa och fylla på tyger, uppdatera priser och sköta kontakter med kunder. Med Fibes vill Erika Orvendal hjälpa dem att lättare kunna leva på sin verksamhet. Fibes Family drivs av Erika Orvendal och hennes syskon. I augusti lanserades appen Fibes där tapetserare på ett enkelt sätt kan beställa och hålla reda på sina tyger. – Idén är att samla alla leverantörer av textil på en plattform. En tapetserare har kanske 15-20 leverantörer med många prover från varje. När leverantören ändrar sina priser så behöver alla priser ändras hos tapetserarna. Efter pandemin och kriget i Ukraina så har dessutom antalet prisändringar ökat från en gång om året till fyra gånger. Många tapetserare hinner inte uppdatera och då slutar det med att de får ta den smällen och därmed se sina marginaler minska, berättar Erika. 24 I ryggsäcken har hon bland annat en utbildning som möbeltapetserare och tycker väldigt mycket om den branschen. När hon fick en anställning, efter flera år i egen regi, började hon få upp ögonen för de villkor som möbeltapetserare arbetar under och idén om Fibes började sakta ta form. Grundidén är en app där tillverkarnas tygsortiment listas med bild och pris ut till kund. Där kan användarna skapa listor med de tyger de har i sin verkstad och med ett fåtal tryck lägga en beställning på det de vill fylla på med. Därefter sorteras beställningarna och mejlas ut till respektive leverantör. Om en prisändring sker eller om ett tyg utgår ur sortimentet får användarna en avisering i appen. På så vis kan de undvika att en av deras kunder väljer ett tyg som inte längre finns att beställa – något som annars lätt händer med ett hundratal tygprover i en ateljé. Erika fick ett bra kvitto på att hennes idé var rätt när hon besökte ett årsmöte för Sveriges Möbeltapetserare. Där fick hon positiv feedback vilket sedan ledde till att de började samarbeta för att nå ut till användarna. Erika berättar att hon brinner för att göra nytta och hjälpa andra och ser sig själv som en problemlösare. – Stöter jag på ett problem så blir jag inte nedslagen av det. Istället börjar jag titta på hur man löser problemet, förklarar hon. Den egenskapen har varit grundläggande för att ta Fibes från idé till något mer konkret. I augusti lanserades den första versionen av appen och mottagandet har varit positivt. – De som börjat använda appen har sagt att “det här är magiskt”, förklarar Erika. Efter att ha sökt ett innovationsbidrag blev hon i maj i år kontaktad av Inkubera som bjöd in henne till samtal. Första mötet skedde i juni och efter det blev Erika tilldelad affärscoachen Peter Moström som snabbt blivit ett värdefullt bollplank. – Jag kände inte till Inkubera innan men de är fantastiska. Man får ett bollplank och dessutom den pepp och energi som man behöver när man sitter och jobbar själv med det här. Genom Inkubera har hon fått hjälp att fokusera på rätt saker i rätt tid. Det senaste har varit hur hon ska generera intäkter från appen. För leverantörerna är det kostnadsfritt att vara med och de behöver heller inte göra något mer än att skicka in sina uppgifter samt prislistor. Appen uppdateras sedan automatiskt. Ihop med affärscoachen Peter har de tagit fram en prismodell där en transaktionsavgift tas ut på varje beställning från användarna. – Men nästan lika viktigt har varit kontaktnätet som Inkubera tillhandahållit. Det har handlat om jurister och ekonomer som jag fått värdefulla råd ifrån. Inom kort ska jag träffa en person som kan marknadsföring i sociala medier. Den kontakten har Inkubera hjälpt mig med. Hur ser du på nyttan med Inkubera som stöd på en sådan här resa? – Inkuberas stöd är väldigt individuellt anpassat till var man är och vad man behöver, vilket är suveränt. Men minst lika viktigt är peppningen och det mentala stödet man får. Dessutom är de bra på att se till att man inte spretar för mycket. Jag har massor av idéer och Inkubera hjälper en att fokusera på rätt saker. Vad fokuserar du på närmast framåt? – Jag behöver dels locka fler leverantörer att ta steget och gå med i appen och dels hitta rätt väg att nå ut till rätt användare. Det känns som att det börjar ta fart nu. ®