Nollnitton 1
Motor Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf /
© CNP AB Foto: CNP AB En komplett familjebil (P o r t o – P o r t u g a l) Man skulle kunna säga att nya Renault Espace får en vågmästarroll i klassen eftersom det varken är en renodlad elbil eller bensinare – utan en fullhybrid. Därmed kan såväl priset som vikten hållas nere trots att sju sittplatser är standard. Fransmännen surfar just nu på en våg av säljframgångar och kanske är det just därför provkörningen rullar av stapeln längs den portugisiska Atlantkusten. Här piskar havet upp några av världens största vågor. ”Cashen rullar in, det går bra nu”. Man kan nästan höra koncernchefen Luca de Meo tassa omkring och nynna under provkörningen. Renault täljer guld med pennkniv och har hittills i år ökat sin försäljning med tjugofem procent. Nu tänker man gasa ännu mer och som extra draghjälp har man letat fram ett klassiskt modellnamn. Spaka själv Vi befinner oss i Porto strax intill den vackra stålbron Dom Luís I som faktiskt har franskt påbrå. Mästerverket byggdes av Gustave Eiffel som i sin tur är mannen bakom Eiffeltornet och det blir en utmärkt fotobakgrund. Här har vi tid att spana in formgivningen hos nya Renault Espace och mycket har hänt sedan första modellen såg dagens ljus 1983. Den forna minibussen har gått och blivit en trendig suv med breda skuldror och sluttande taklinje. Sju sittplatser är däremot standard men den tredje sätesraden lämpar sig enbart för barn. Annars sitter man riktigt bekvämt på övriga platser och som femsitsig är känslan av rymd påtaglig. Just det, Espace betyder just rymd på franska! Förar24 platsen är en heldigital historia och består av dubbla skärmar på totalt 24,3 tum. Allt känns genomtänkt förutom att rattstångens högersida har tre spakar och det är åtminstone en för mycket. Bra grundpris Vi har redan avslöjat att nya Renault Espace är utrustad med en fullhybrid på 200 hästkrafter. Det innebär att den trecylindriga bensinaren arbetar tillsammans med två elmotorer. Därmed inleder fransosen alltid sitt arbete på elektricitet och med ett okokt ägg under gaspedalen kan förbrukningen hållas till strax under halvlitern milen. Det blir dock inga längre sessioner på ren eldrift med tanke på att batteriet levererar två kWh och man behöver varken tänka på eluttag eller sladdar eftersom det inte är någon laddhybrid. Däremot färdas man påfallande komfortabelt i nya Renault Espace som dessutom bjuder på märkets hela utbud vad gäller assistanssystem, uppkoppling och säkerhet. Vad kostar då kalaset? Grundpriset börjar från 469 900 kronor och för pengarna får man en rikligt utrustad vågmästare á 1 633 kilo. Tekniska data för Renault Espace 1,2 E-Tech Tecno Bensinmotor: 3-cyl med enkel överliggande kamaxel och fyra ventiler per cyl. Max effekt 130 hk vid 4 500 varv/minut. Max vridmoment 205 Nm vid 1 750 varv/minut. Elmotor: 50 hk + 25 hk (startmotor). Max systemeffekt 200 hk. Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,6 meter. Bromsar: Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 274, längd 472, bredd 184, höjd 165. Tjänstevikt 1 633. Bränsletank 55 liter. Batteri 2 kWh. Prestanda: Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,8 sek. Förbrukning/Miljö: 4,6 liter per 100 km blandad körning. CO2: 105 g/km (WLTP). Pris: 469 900 kronor. Kalak + Plus… 7-sittplatser som standard Flexibilitet och komfort Familjeorienterad Prislappen - Minus… Helt nytt varumärke - Minus… Mycket knappar och spakar vid ratten Bagageutrymmet som sjusitsig