Studentmagasinet-dec 1
S TUDENTMAGASINET DEC-2020 KRÖNIKA FRÅN WOUS ETT
PANDEMI-ÅR VI HELST LÄGGER BAKOM OSS TEXT: WWW.WOUS.SE 2020 har varit ett omtumlande år för oss alla. Många har förlorat sina nära och många företagare har det otroligt tufft. Kommer det någonsin gå tillbaka till det normala? Hur ska man som företagare eller anställd tänka nu under pandemin? Det har minst sagt varit ett märkligt år och visst är vi alla trötta på Coronapandemin. En del har dessutom anhöriga som så hemskt gått bort efter sviterna av Covid-19. Bara den här andra vågen planar ut så kommer det förhoppningsvis snart bli till det mer normala. Men kommer det någonsin gå tillbaka till det normala? Kommer man umgås på samma sätta fram över? Alla undrar, men vi på Wous tror på det. Vi människor är ju en samling sociala individer. Just nu längtar vi till att ses, gå på konserter tillsammans och trängas på dansgolvet, inte sant? Men kommer företagen kunna gå tillbaka till det normala? Troligtvis inte alla, vissa har ändrat sin affärsmodell och lyckats med det, vissa har tråkigt nog gått i konkurs. Vi frågade Frida Boklund, som är regionchef på Företagarna. – Jag kan konstatera att jag inte har mött någon företagare som inte har blivit påverkad av pandemin. De som redan går bra har en sak gemensamt och det är att de ständigt utvecklar, förnyar och ifrågasätter sitt existensberättigande. Jag möter företag idag som har påbörjat en stor förändring i sitt sätt att jobba och göra affärer. Krisen har tvingat fram nya panikåtgärder som visar sig bli framgångsrika nya tjänster och produkter. Så svaret på frågan, vi kommer att komma tillbaka men Till er som är egenföretagare eller anställd, arbeta med era kärnvärden på arbetsplatsen och nu är det extra viktigt att jobba ihop er. Om ni kan, ha målet att bli den mest digitala aktören i er bransch och skapa närvaro genom att ha webinar för era kunder. Ställ om, rensa och hitta nya affärsmodeller. Glöm inte vara synliga under den här tiden – syns man inte finns man inte, är ett citat som faktiskt stämmer. Var kreativ under den här perioden, så kommer ni kunna trycka på knappen “I did it” och vara stolta. π vi kommer göra nya typer av affärer på lite olika sätt och mer digitalt. Företagen kommer att återanpassa sig till ett nytt normalläge, avslutar Frida Boklund. Rådet är att utnyttja tiden till max. Slå på alla cylindrar och fokusera på utveckling och optimera. Var startklar och beredd när den sega vågen har tappat höjd och planar ut. Då kommer de som har maxat sin tid få utväxling. BRANSCHER SOM ÖKAR • Branscher som hälsoteknik hamnar i toppen på inköpslistan i många länder. • Digitala verktyg och lösningar i samband med distansarbete kommer att utvecklas och behövas även i fortsättningen. • E- handeln har ökat starkt och konsumtionsvanorna har förändrats permanent, vilket gynnar näthandeln. Men för de fysiska butikerna blev det snabbare kännbart. Rådet för dem är att lyfta sånt som inte e-handeln kan göra. Skapa upplevelser som butiksevent och bjud in intressanta representanter för ett varumärke eller en designer som man samarbetar med. Eller bara så där enkelt som att bjuda på något gott! 29 FOTO: LARS CLASON