Karlskogaliv MERVÄRDEN & NOTISER
Karlskogaliv ENERGI4SPARTIPS
Karlskogaliv INSTALLATIONER
Karlskogaliv VÅR ORGANISATION
vår organisation Hallå där... Micael Björkbacka,
servicechef på Karlskogahem. Du är sedan några månader tillbaka Karlskogahems första servicechef. Hur känns det? – Det känns toppen, det är spännande med nya utmaningar. Din avdelning förändrades efter årsskiftet. Berätta lite om det? – Ja, vi tog tillbaka yttre skötsel och kommer att hantera det själva. Tidigare använde vi oss av entreprenörer. Ändringen gjorde också att vi behövde bli fler, så nu har vi utökat från fyra till åtta fastighetsskötare och är igång med att rekrytera säsongsanställda också. På det här sättet kommer vi att erbjuda en bättre service och skapa fler kontakter med våra hyresgäster. Vad är det viktigaste i din roll som servicechef? – Det måste ju vara att finnas där för mina anställda och skapa en miljö Ordning och reda med serviceavdelningen Serviceavdelningen ser till att våra fastigheter och områden är hela, rena och snygga. – Avdelningen består av reparatörer och fastighetsskötare. Reparatörerna utför alla slags reparationer, invändigt och utvändigt, i våra fastigheter. Våra fastighetsskötare ser till ordning och reda i våra områden, berättar Micael Björkbacka, servicechef på Karlskogahem. Dubblat antal fastighetsskötare Karlskogahem arbetar ständigt med förbättringsarbete. Som ett led i det har serviceavdelningen ändrats och omstrukturerats i början av året. Hela fastighetsbeståndet är uppdelat i fyra förvaltningsområden, där varje område har en egen person som är ansvarig för området och en fastighetsskötare. Dessutom har varje område en rad reparatörer knutna till sig. Från årsskiftet har man även tagit tillbaka yttre skötsel från entreprenörer till egna organisationen. Det innebär att man även utökat antalet fastighetsskötare, för att kunna utföra arbetet 10 med hantering av utemiljön. Det arbetet innefattar bland annat snöröjning, grusning, grusupptag, gräsklippning och ogräsrensning. – Idag har vi åtta fastighetsskötare, alltså dubbelt så många som innan. Vi kommer dessutom att arbeta med säsongsanställda under sommar och vinterperioden. Dels för att stötta upp semesterperioden men även för att leverera hög service på gräsklippning och snöskottning, förklarar Micael. Med denna ändring förväntas avdelningen både komma närmare hyresgästerna och kunna garantera hög service. Micael berättar även att man under kvällar och helger kan komma att behöva ta hjälp av inhyrd personal. Nya kontorslokaler Med en ökad personalstyrka har även behov av nya lokaler kommit. Därför har avdelningen flyttat ut från Skrantafallet 9 A till stora nya lokaler på Skogsrundan 14. Den nya lokalen är anpassad för reparatörernas och fastighetsskötarnas verksamhet. Man har även bra utrymmen för de verktyg, maskiner och traktorer man behöver i sitt arbete. – Vi är spända på att visa vad vi går
Karlskogaliv KRÖNIKAN
Karlskogaliv RECEPT
Karlskogaliv LEDARE
Karlskogaliv KRYSSET