Karlskogaliv MERVÄRDEN & NOTISER
Karlskogaliv ENERGI4SPARTIPS
Karlskogaliv INSTALLATIONER
Karlskogaliv VÅR ORGANISATION
vår organisation Pengar och hyresfrågor hos Ekono
miavdelningen Ekonomiavdelningen ansvarar för redovisningen med bokslut och årsredovisning men också med frågor inom hyresdebitering och fakturering. Kravhanteringen har överlåtits till Svea inkasso. – Det är till oss du vänder dig om du har frågor om din hyra eller är intresserad av att betala din hyra via autogiro, berättar Therese Hengärde-Torpfeldt, ekonomichef på Karlskogahem. Therese, Lena och Anita arbetar på ekonomiavdelningen och berättar glatt om sitt uppdrag på Karlskogahem. De förklarar att deras uppdrag egentligen består av att vara en stödfunktion åt både den egna organisationen och hyresgästerna. När vi pratat om hyresgästerna berättar Anita att de önskar att bli kontaktade om någon hyresgäst hamnar i en svårare ekonomisk sits och har svårt att betala hyran. – Hyran är otroligt viktigt att betala. Den betalas i förskott och att inte betala hyran kan göra att ens kontrakt blir uppsagt. Dit vill vi inte komma. Så vi förespråkar alltid att kontakta oss om man skulle hamna i en situation där det blir svårt att betala hyran. Vi kan alltid ge lite råd och tips på hur man ska tänka, förklarar hon. Hon, och hennes kollega Lena, förklarar att en lösning skulle kunna vara att skapa en avbetalningsplan på den förfallna hyran. På så sätt får man en chans att komma ikapp. De är även noga med att förklara att avbetalningsplanen sköts av Svea inkasso men att hyresgästerna är välkomna att kontakta ekonomiavdelningen för att få lite guidning i hur de ska gå tillväga för att få hjälp med sin situation. Avdelningen arbetar även tätt med Karlskogahems boendeutvecklare för att förebygga avhysningar. Där arbetar man aktivt med att kontakta alla hyresgäster som inte betalar hyran i tid. Genom att förklara vikten av att betala hyran, konsekvenserna av att inte göra det och vilka alternativ till avbetalning som finns hoppas Karlskogahem undvika vräkningar av hyresgäster. – När vi väl kontaktar hyresgästerna kan det faktiskt vara så enkelt som att de bara inte har förstått att hyran behöver betalas i förskott, det behöver alltså inte alls vara ekonomiska trångmål som ligger bakom sena betalningar. Det är därför vi tycker det är så viktigt att föra en dialog med hyresgästerna, förklarar Lena. Information är en viktig del i relationen med hyresgästerna. Avdelningen arbetar mycket med digitalisering av informationen som ska nå hyresgäster. Därför vill de passa på att uppmana alla att läsa avibilagor och meddelanden på mina sidor. – När vi skickar med viktig information tillsammans med hyresavin är det viktigt att hyresgästerna läser utskicket. De som har e-faktura eller autogiro är de som oftast missar denna viktiga information. Vi vill därför uppmana just de med e-faktura att läsa den andra sidan av e-fakturan för att inte missa viktig information, uppmanar Therese. 12
Karlskogaliv KRÖNIKAN
Karlskogaliv RECEPT
Karlskogaliv LEDARE
Karlskogaliv KRYSSET