Nordens Tidning 1
HÄLSOFRÄMJANDE ARBETE I SKOLAN I projektet Hälsa,
delaktighet och lärande kommer två av föreningen Nordens skolmedlemmar, Sverigefinska skolan och Schillerska gymnasiet, i höst startar arbetet med ett nytt koncept för hälsofrämjande arbete i skolan. Karin Aaseby och Helena Barrett som till vardags driver Demokratibygget kommer facilitera på skolorna under projektets gång. UNDER VÅREN har Demokratibyggets roll varit att tillsammans med utvalda skolor utarbeta ett koncept för att stärka elevernas välmående i skolan. En central del är att eleverna är delaktiga i utvecklingen av det hälsofrämjande arbetet i klassen och på skolan, tillsammans med skolpersonal. – Utifrån det koncept som kommer tas fram, är vår roll i höst att genomföra workshops på skolor med elever 26 NORDENS TIDNING 3-20 och personal. Vid workshops fungerar vi som facilatorer när elever och personal utarbetar aktivitetsplaner som de tillsammans ska genomföra på skolan för att skapa ökat välmående, säger Karin Aaseby. – DET ÄR SUPERKUL att tillsammans med projektets skolor och föreningen Norden utveckla och pröva konceptet som vi hoppas att många fler kommer att kunna ta del av framöver, säger Helena Barrett. En del i projektet är att tillvarata nordiska metoder, arbetssätt och forskning. Demokratibygget ser att det finns goda möjligheter till erfarenhetsutbyten mellan skolor som arbetar med hälsofrämjande arbete och delaktighet. Skolorna uppmuntras till att besöka en skola i ett annat nordiskt land eftersom det finns många fram