GLAS 1
/ krönikan / MIKAEL GENBERG är konstnären, entrep
renören och innovatören som hävdar att det omöjliga är möjligt om vi visar mod och passion och vågar spänna bågen lite till. Han har på senare tid breddat sin repertoar och nått världens ögon bland annat genom sina spektakulära hotellprojekt: Trädhushotellet Hotell Hackspett, Undervattenshotellet Utter Inn, Ooops! Hotell, Café Koala, Closette Kameleont, undervattenshotell på Pemba, Zanzibar samt en röd stuga på Globen och månen. Röd stuga på månen Röd stuga på Globen MIKAEL GENBERG KAN GLAS RÄDDA LIV? Glasets kanske viktigaste poäng är att vara osynligt. Det är inte bara en bra, utan en närmast magisk egenskap. Vi kan bara ana vördnaden våra anfäder kände i glasets barndom. Ett hårt material som inte håller ljuset ute eller blickar inne. Ett material som tillåter mig att sitta i hemmets värme med en kopp kaffe och en färsk mandelkubb, medan vårregnet smattrar mot rutan med ett kyligt raseri. Glaset är min sköld. Glas är också ofta osynligt i en annan bemärkelse. Som så många andra material är glaset så vanligt att det försvinner för oss. Vi tar det för givet. Ska vi överkomma ett materials osynlighet och återupptäcka det måste vi finna nya användningsområden och nya beskrivningar. Här blir arkitekter, konstnärer och designers glasbranschens viktigaste redskap. Som konstnär har jag gjort en del arbeten med glas. Det är ofrånkomligt. Ett har dessutom räddat många liv. I slutet av 90-talet fick jag för mig att försöka bygga ett undervattensboende. Resultatet blev undervattenshotellet Utter Inn på Västeråsfjärden i Mälaren. Det ter sig kanske som ett enkelt projekt, men det visade sig vara mycket svårt att få svar på hur det kunde byggas. Inte ens ubåtsexperter kunde ge entydiga lösningar. Så fungerar vi. Har det inte gjorts förut, finns det inte en färdig mall – så skräms vi av det nya. 18 GLAS 2.2017 / krönikan / Alla såg problemen hopa sig och vågade inte ta på sig något som helst ansvar. Ett härligt undantag var Bosse Nordén på Planglasteknik i Nacka, som på frågan hur man skapar ett rum med utsikt under vatten tyckte att ”det där löser vi”. Glasbranschen var den mest lösningsorienterade jag stötte på i projektet. Glasen var givetvis helt centrala. Ett undervattenshotell utan utsikt är ju tämligen meningslöst. Att bo under vattenytan kan ju vem som helst uppleva på närmaste Utter Inn Hotell Hackspett Finlandsfärja, utan att känna någon större upphetsning, men att sitta tre meter under ytan med panoramarutor åt alla håll är något helt annat. Utter Inn blev en stor framgång. Besökare och media har strömmat till från hela världen men hur fantastiskt det än upplevs är Mälaren kanske inte det mest optimala för ett undervattensboende. Jag började med min då nyblivna undervattens-kompanjon Matthew Saus att leta efter en ännu lämpligare plats på planeten. Vårt sökande stannade på Zanzibars norra ö, Pemba. Den perfekta platsen – underbara stränder och kristallklart vatten. Efter fler strapatser, äventyr och utmaningar än som får plats att beskrivas här lyckades vi skapa The Manta Underwater Room. Det räddar väl ändå inga liv? Rummet blev en stor succé. Är en stor succé. När det var färdigbyggt år 2015 var det den största nyheten på CNN. Filmer från undervattensrummet har delats miljontals gånger på sociala medier och förra året valdes The Manta Underwater Room till årets bästa branding av kontinenten Afrika. Hur kan då ett framgångsrikt hotellrum under vattnet, hur fantastisk upplevelsen än är, rädda liv? Utsikten från de åtta fönstren ger makalösa skådespel. Med strålkastare i vattnet kokar det av liv dygnet runt. Medan gästerna var i extas över den magiska utsikten under vattnet – alla dessa fantastiska fiskar i miljarder färger och skepnader som faktiskt lockas till undervattensrummet, fann