GLAS 1
Fönsternischerna är cirka fem meter breda och upp
levs som en tavla med ett utsnitt av naturen. > Trappan får samma funktion som en teatersalong där eleverna kan samlas och ta del av olika uppträdanden. Öppenheten förstärks med Backa Carin Ivarsdotters anslående glasvägg som löper längs trappan. Motivet, ett stiliserat havsglitter, fångar upp ljuset som också arkitekten arbetat med. Ljuset och rymden. Mysiga fönsternischer Lite handlade det om att trolla, att skapa ytterligare rum. Och ett utmärkt exempel är fönsternischerna, formade som burspråk och klädda med olika textilier. — Vi ville skapa något extra och det tror jag vi gjorde. Här får tio barn plats att krypa ihop, läsa eller lyssna till en lärare som berättar. Sådana nischer borde man bygga mera av! Nischerna är cirka fem meter breda och upplevs som en tavla med ett utsnitt av naturen. Än så länge inte så mycket till natur direkt. En potatisåker, suckar Ann Dalberg. Ekonomin tillät inte just då att göra något åt området runt omkring. Skulle valt andra glas Skolan har 300 elever och den nya rumsligheten ställde stora krav på akustiken. — Den är idag fantastisk, men vi har fått jobba med den. På väggarna liksom på övre delen av väggen bakom Backa Carin Ivarsdotters konstverk har vi akustikputs som absorberar ljud. Betydligt svårare att få bukt med var värmen. — Det blev problem med klimatanläggningen som inte orkade ventilera bort värmen under sommaren. Vi skulle valt andra glas och blev tvungna att byta till nya i några av rummen. Det visade sig 32 GLAS 2.2017 / tema glas för ett öppet samhälle /