Bumsen 1
Höstresa imorgon. Men lite mat och en och annan p
ilsner hinner vi med innan det är dags att krypa ned i sängen och drömma om morgondagens äventyr. Morgonen är lite kyligare och det är lite dimmigt ute. Efter frukosten betalar vi, med kontanter. Så kör vi återigen utmed floden Wesser men denna gång flyter den fram på vår vänstra sida. Meanderslingorna gör att vägen blir lagom kurvig, fortfarande hänger lite av dimman kvar så vi får ta det lite försiktigt. Så småningom släpper dimman och vi kan öka tempot. Efter Hannover går vi ut på A7 som vi skall hålla oss på i drygt 25 mil till avfart 7 där vi skall bo i Owschlag hos Carsten på Dannevirke b&b. Tror det var 2010 som jag och Lars besökte Carsten första gången, sedan har det blivit ett antal resor dit. Vi har även bott på Dannevirke på väg hem från Europasemestrar, ett trevligt och gemytligt ställe. När avfart 7 närmar sig så kommer Umleitung-skyltarna, bron över A7 till den vänstra sidan där Owschlag ligger är borta, det blir en extra liten sightseeing-tur innan vi kommer fram till Dannevirke. Nu känns det som att vi är värda en P-öl, den tar vi i trädgårdsmöblerna på baksidan medan solen sakta sjunker nedåt. Efter dusch och ombyte kör Carsten oss till Gasthaus i grannbyn för att äta lite mat, vi blir de sista gästerna att lämna gasthauset och då kommer Carsten med minibussen och kör oss hem. För sju åtta år sedan slog tyvärr gasthauset som låg på granne med Dannevirke igen, men det funkar så här med. Näst sista dagen av vår Tysklandstur fortsätter vi norrut på A7 mot Flensburg och Danmark. När vi når gränsen står danska tullen och polisen och kollar pass på alla personer samt går igenom samtliga lastbilar, som tur är, är vi tidiga så köerna har inte hunnit bli långa. Vi kommer alla igenom passkontrollen utan några problem och kör mot Fynshavs färjeläge där vi ska ta färjan till Böjden på Fyn. Vi köper biljetter i automaten och väntar på att färjan skall inkomma, turen tar ca 45 minuter och om man vill köpa något, en röd pölse till exempel, så finns det en liten servering på övre däck. Nu sätter vi kurs på Stora Bältbron som är Europas näst längsta bro, 13,4 km (Krim-bron är 18,1). Vägbanans högsta punkt är 70 m och den segelfria höjden är 65 m, pylonerna med sina 256,3 meters höjd gör dem till Danmarks högsta punkter. När vi kommit över bron stannar vi och rastar och fikar. Vi kör mot Haslev och Camp Adventure, där det ligger ett 45 m högt cylinderformat torn med en indragen midja, byggt i cortenstål och ekträ. Vid riktigt klart väder kan man se de 4,5 milen till Köpenhamn, tyvärr var man tvungen att lösa inträde till hela parken för att få komma upp i tornet, vi tyckte att 175 DKR var lite väl dyrt. Färden går i stället vidare mot Köpenhamn och Öresundsbron och till slut kommer vi fram till dagens mål, Hanksville Farm som ligger utanför Svalöv. Hanksville är ett lite rustikt b&b i en om- och tillbyggd bondgård, perfekt om man vill utforska nordvästra delen av Skåne. Där blir vi mottagna av Ann, Stefan och inte minst ”drängen” Niklas som är allt i allo där. När vi installerat oss i våra respektive stugor är det dags att äta och eftersom det är torsdag bjuds det på grillkväll, med olika korvar och en och annan grillskiva. Det smakade fint för ett gäng hungriga knuttar. Efter mat, någon öl eller lite kaffe närmar det sig läggdags, så vi drar oss tillbaka till våra små campingstugor. Sista dagen är det hemfärd till Skaraborg, för min och Maritas del Mariestad, där vi efter de sista 35–36 milen kör in Triumphen i garaget och packar av. Allt som allt blev det ca 250 mil på sex dagar i slutet av september, temperaturen var perfekt för mc-åkning, runt tjugo grader och endast lite regn första dagen. Alla hojar skötte sig utan några problem. I väntan på färjan mellan Fynshav och Böjden. 10 Bumsen 2 2024 Jag tycker det är riktigt trevligt att åka en tur så här lite senare på säsongen, bra temperatur att åka i samt färre turister, bilar och husbilar på vägarna.