Bumsen 1
Norge Valet av väg tillbaka till Sverige gick gen
om Finland för att passera gränsen i Pajala. GPS: en visade vägen och efter vi bytt väg så övergick asfalten till grusväg, under tiden hade det börjat regna. Regnet gjorde oss sällskap under hela denna sträcka. Vägen genom norra Finland upplevde vi som ett äventyr och GS var det ultimata sällskapet. Framme i Kiruna fick både vi och hojarna sig en välförtjänt avsköljning i en GDS hall. Kiruna var också det andra stället vi hade valt att stanna två nätter på. Vi gjorde ett besök i Kirunagruvan och ett besök på Jukkasjärvi ishotell innan vi rullade vidare till goda vänner i Solberg utanför Örnsköldsvik Om ni planerar att åka till Kirunagruvan så är det en stark rekommendation att förboka på nätet. Det var flera som inte gjort det och fick då heller inte uppleva underjorden. Planen var att åka söderut via E45 för att få se både Jokkmokk och Arvids jaur, men efter avrådan från andra motorcyklister som åkt sträckningen och varnat för vägarbeten med dålig beläggning blev det E4 an. Vid Piteå räckte det med motorväg och Vi valde i stället att åka via Lycksele och Åsele i stället. Från Solberg tog vi E4:an för att plocka några snabba mil. Resan över Höga kusten bron var mycket trevligare denna gång jämfört med förra året då vi åkte i kraftig sidvind. I Sundsvall mötte vi sommarvärmen, något som vi under denna resa inte var vana vid. Värmen var betydligt jobbigare än de 5–10 graderna vi åkt i de flesta dagarna. Blöt finsk grusväg. Vi valde att svänga av E4an och åka via Järvsö och Bollnäs ner till Falun. Väl i Falun intogs avslutningsmiddagen med Felix potatismos och Felix köttbullar & sås på burk. Detta toppades med saltgurka. Bättre än en lyxrestaurang. Sista dagen på resan var vädret med oss och mil efter mil försvann bakom oss. Svante skulle till Töreboda och jag till Göteborg. Våra vägar skiljdes åt i Hova och där avslutade vi med lunch. Resten av resan kändes ensam efter att åkt ihop i tretton dagar. Vi pratade så mycket i intercomen att det behövde laddas vid längre raster. Hemma i Göteborg läste jag av mätaren och kunde konstatera att det blev 617 mil med upplevelser och minnen. 36 Bumsen 2 2024 Resa med boende mat och bränsle landade på ca 15000 / person. Den dyraste kostnaden var just bränsle Nu till svaret på frågan om våra GS klarade resan? Svaret är JA med bravur och hojarna skötte sig exemplariskt. Suget att vilja åka på långturer igen gjorde att vi båda har bytt motorcyklar till säsongen 2023. Mitt val föll på en r1200 GSA 2016 och Svante köpte en r1250 GSA 2021. 2023 planerade och bokade vi med målet ett antal bergspass i Österrike, Italien och Schweiz. Kanske blir det en berättelse om det också. Vi har nu kommit fram till att vi inte behöver ha de nyaste maskinerna för att få fantastiska äventyr och upplevelser.