Bumsen 1
CRN gått att styra med Multicontrollern/Wonderwhe
el på vänster styre, en funktion som kommit med tillbehöret ”Navigation Preparation” sedan 2014. Den sista versionen av BMW Navigator i samarbete med Garmin var Navigator VI som släpptes i mars 2017. Den har varit en av många omtyckt enhet. Tiden går dock fort och efter sex år i tjänst är det dags för en uppföljare. Nu väljer BMW att avsluta samarbetet med Garmin och ta fram en ny typ av fristående GPS, som är tillverkad av företaget Cyrus Technologies i Tyskland. Enheten är en Android-driven enhet, och företaget Cyrus tillverkar bland annat tåliga Android-telefoner. Den nya enhetens fulla namn är BMW Motorrad Connected Ride Navigator, vilket jag inte tänker skriva så många fler gånger i denna serie, så jag kallar den vidare ”CRN” eller ”Navigatorn”. I förra numret av Bumsen fick vi ta del av en otroligt utförlig specifikation av CRN i jämförelse med Nav6, så jag tänker inte lista specifikationer här, utan hänvisar till den artikeln. Vad får man i lådan? Enheten kommer med följande innehåll: • BMW Motorrad Connected Ride Navigator • Skyddspåse • USB-C till USB-C och USB-C till USB-A kablar • Skruvmejsel att öppna batteri/SIM-kortslucka • Startinstruktion Vilka motorcyklar fungerar CRN med? Kort och gott så fungerar den nya navigatorn med alla BMW motorcyklar som har Navigation Preparation, och detta tillbehör kom med årsmodell 2014 och framåt. Har du original navi-hållare och multicontrollern vid vänster handtag så fungerar CRN på din hoj… men få saker är utan undantag och det gäller tyvärr även CRN. Några motorcyklar har Navigation Preparation där navigatorn sätts in i frontkåpan - R 1200/1250 RT och K 1600. CRN passar inte i dem då enhetens mått är annorlunda än tidigare navigatorer, dessutom är inte kontakten på baksidan centrerad längre då hela enheten växt. Om den ska få plats överhuvudtaget så finns det bara plats åt höger då hållaren har kanter uppe och till vänster. Den passar alla motorcyklar med Navigation Preparation, utom RT och K1600.. Bumsen 2 2024 45 Allt du behöver för att komma igång. Uppackning och första intryck CRN kommer i en fint utformad box med BMW Motorrads nya grafiska profil. Enheten känns väldigt välbyggd och gedigen omedelbart ur kartongen. Den känns minst lika robust som Nav6:an gjorde. Det absolut första som slår mig är den antireflexbehandlade skärmen som påminner om Nav5:an. Dock kan jag redan nu meddela att CRN inte lider av den ljussvaga skärmen som var ett problem med Nav5:an. Grundläggande teknik och skillnader mot tidigare navigatorer Nya navigatorn använder sig av multicontrollern (tumhjul, wonderwheel) för navigation på ett snarlikt sätt som till Connected appen i Cradlen, samt såklart de äldre navigatorerna. En begränsning är språkval i enheten, den har inte stöd för svenska i gränssnittet, däremot så får man kartinformation såsom gatunamn på