Bumsen 1
Redaktören kör Hydraulisk förspänning av bakfjädr
ingen. ojämnheterna utan problem. Jag har full kontroll och flyger fram på det ganska skumpiga underlaget. Några åttor med fullt styrutslag på en grusplan går som en dans. Det är något jag även har gjort med R 1250 GS, då med en helt annan respekt. BMW kallar F 900 GS för sin Enduromaskin, och det är fullt förståeligt. Men den skämmer inte ut sig på asfalten heller. De knottriga Karoo-däcken är förvånansvärt stabila på landsvägen, och vibrationerna små. Den lilla, lilla vindrutan trollar bort mer vind från kroppen än man kan tro, och turbulens runt hjälmen saknas helt. Jag testar att dra på lite på en helt tom raksträcka med bra sikt, och det känns helt OK. F 900 GS är lättkörd utan att vara fladdrig, stabil utan att vara trög och livlig utan att vara hysterisk. Motorn drar som ett lok, den relativt tätstegade växellådan är otroligt lättjobbad och leendet vill aldrig lägga sig. Motorcykeln är tillräckligt bekväm för långa turer till fina skogsvägar, med slipper samtidigt släpa på onödiga komfortkilon som tynger ner den utanför asfalten. Suveräna bromsar, såklart. Några små plumpar är den vajerstyrda kopplingen, det hackar lite i handtaget när man har kört länge och bara använt Shift Assist. Den senare är inte heller helt perfekt. Den växlar upp lätt och smidigt, men ner gör växelpedalen motstånd tills jag kommer på att blippa lite med gasen när jag växlar, som förr i världen. På väg tillbaka efter min lilla tur får jag akut habegär. Jag är inte så grusglad att jag skulle kunna tänka mig en F 900 GS som enda hoj. Men bredvid en mer asfaltinriktad motorcykel skulle den vara fin i garaget. Och på gruset är den underbar. En tvåhjulad jakt- och lekkamrat helt enkelt. Snygg är den också! Vad som direkt märks är den fina fjädringen – fullt justerbar Showa-gaffel fram och singeldämpare med hydrauliskt inställbar fjäderförspänning bak. Allt styrt genom de fyra körprogrammen; Road, Dynamic, Enduro och Enduro Pro. Den niger kraftigt vid inbromsning men filtrerar bort Stort tack till Tibor Volk på JE68, som låter mig köra alla BMW-hojar jag vill utan att lägga sig i vad jag skriver. Bumsen 2 2024 51